Charles Explorer logo
🇨🇿

Pediatrie II.

Předmět na Lékařská fakulta v Plzni |
EP0106360

Sylabus

Rozdělení dětského věku a zvláštnosti jednotlivých věkových období

Růst dítěte, psychomotorický vývoj dítěte, prevence v dětském věku, symptomatická léčba

Potřeba energie, tekutin, živin a přídatných látek, vitamíny - definice, fyziologické poslání a vlastnosti

Hypovitaminóza D, rachitis, vitamin D rezistentní rachitis, obezita

Přirozená výživa a její přednosti pro novorozence a kojence, náhradní výživa novorozenců a kojenců

Prolaktační program a jeho zásady, iniciativa Baby Friendly Hospital

Základní neonatologické pojmy

Děti s nízkou porodní hmotností a jejich patofyziologické problémy

První vyšetření a ošetření novorozence, screeningová vyšetření novorozenců

Novorozenecké žloutenky, metabolismus bilirubinu, rozdělení hyperbilirubinémií

Porodní asfyxie, resuscitace novorozence, Aapnoe novorozence a léčba kyslíkem, retinopatie novorozence

Poruchy dýchání novorozenců

Perinatální infekce, hemolytická nemoc novorozence, porodní poranění

Anemie novorozence

Krvácivé stavy u novorozenců, hlavní příznaky onemocnění trávicího traktu

Syndrom recidivujících bolestí břicha

Gastroezofageální reflux a refluxní choroba jícnu, hypertrofická pylorostenóza

Gastroenteritida kojenců a batolat, léčba kojeneckých průjmů, neuronální střevní dysplázie

Obstipace u dětí, náhlé příhody břišní u novorozenců a kojenců, intolerance kravského mléka

Céliakie, chronické poruchy výživy, chronické střevní záněty, chronické hepatitidy, cirhóza, portální hypertenze

Onemocnění dolních cest dýchacích, akutní, obstrukční a recidivující bronchitida

Rozdělení pneumonií

Bronchiální astma

Cystická fibróza, tuberkulóza, kritické vrozené srdeční vady, transpozice velkých tepen

Revmatická horečka, myokarditida, kardiomyopatie, infekční endokarditida

Akutní selhání ledvin a chronické onemocnění ledvin, glomerulonefritida, hematurie - diferenciální diagnostika

Proteinurie - diferenciální diagnostika, nefrotický syndrom, hemolyticko-uremický syndrom

Onemocnění ledvinných tubulů a intersticia

Poruchy růstu

Onemocnění kůry nadledvin, kryptorchismus, diabetes mellitus - etiologie, patofyziologie, klinický obraz

Vrozená krvácivá onemocnění, získaná krvácivá onemocnění

Leukémie, maligní lymfom, Wilmsův tumor, nádory centrálního nervového systému, neuroblastom

Hemangiomy, kostní nádory, teratomy a nádory měkkých tkání

Poruchy cyklu močoviny, hyperfenylalaninémie, fenylketonurie, tyrosinémie

Anomálie počtu pohlavních chromozomů

Infekce kloubů a jiné artropatie

Defekty nespecifické (přirozené) imunity, defekty specifické imunity

Křeče, febrilní křeče, neepileptická záchvatová onemocnění, bolesti hlavy

Zánětlivá onemocnění centrálního nervového systému

Kardiopulmonální resuscitace, šok, srdeční selhání

Hnisavá kožní onemocnění u dětí, exantémová infekční onemocnění

Anotace

Hlavní témata jsou klinická propedeutika, obecný vývoj dítěte, vývojové aspekty lidského jedince, preventivní pediatrie, kardiopulmonální resuscitace, očkování, vyšetřovací postupy, péče o plod a novorozence, vnitřní prostředí a patofyziologie tělesných tekutin, intenzivní péče, výživa, dědičné poruchy metabolismu, endokrinologie, imunodeficience, alergické choroby, revmatologie, nemoci trávicí soustavy, respirační systém, kardiovaskulární systém, hematologie, onkologie, nefrologie a urologie, psychiatrické a psychosmatické poruchy, neurologická onemocnění, exantémová onemocnění, práce praktického lékaře pro děti a dorost, akutní a chronická onemocnění. Cílem je podat klinicko- terapeutické znalosti s ohledem na etiologii, patogenezi, diagnostiku a terapii nemocí dětského věku od prenatálního období do období dospívání.

V průběhu odborné praxe a praktických cvičení je důraz kladen na somatické fyzikální vyšetření a správnou orientaci v klinické praxi a hodnocení fyzikálního vyšetření s ohledem na jednotlivé věkové periody v dětském věku. Součástí praktické výuky jsou semináře ohledně aktuálně probíraných témat a problematika praktického lékaře pro dědi a dorost (SPLDD).

Cílem je získat praktické dovednosti v diferenciálně diagnostické rozvaze, stanovení diagnostického a terapeutického plánu a navázání kontaktu s dětmi a rodiči.