Přednášky (5 hod.)
Přednášející: doc. MUDr. Radomír Hyšpler, Ph.D.
PharmDr. Vít Šesták, Ph.D.
MUDr. Jana Jiráčková, Ph.D.
Přednášky zachycují současné trendy oboru, změny v interpretaci a použití klinicko-biochemických vyšetření. Přednášky upozorňují na minimální znalosti, které jsou podmínkou úspěšného absolvování zápočtu.
Syllabus přednášek: 1. Úvod do klinické biochemie, odběr biologického materiálu, preanalytické vlivy. Klinická senzitivita a specifita testu, prediktivní hodnoty testu. 2. Klinická toxikologie. 3. Základy klinické osteologie, osteoporóza, interpretace osteologických vyšetření.
Semináře (16 hod.)
Vyučující: doc. MUDr. Radomír Hyšpler, Ph.D., prof. PharmDr. Martin Beránek, Ph.D., MUDr. Tomáš Šálek, Ph.D., MUDr. Ladislava Pavlíková, MUDr. Lucie Šolcová Ph. D., MUDr. Jana Förstlová.
Praktická výuka klinické biochemie probíhá formou seminářů, ve kterých jsou studenti seznámeni se známými tématy oboru. Je kladen důraz na témata, která jsou pro studenty při studiu ostatních oborů zvláště obtížná. V seminářích jsou probrány minimální znalosti k danému tématu, které jsou podmínkou úspěšného absolvování zápočtového testu. Zvláštní důraz je kladen na kazuistiky a vzájemné vztahy jednotlivých biochemických vyšetření. 1. Poruchy acidobazické rovnováhy, interpretace výsledků vyšetření. 2. Transport kyslíku, interpretace výsledků vyšetření. 3. Význam molekulární biologie pro sledování potransplantačního chimerismu. 4. Funkční vyšetření ledvin, interpretace biochemických výsledků. 5. Základy klinické osteologie, osteoporóza, kazuistiky. 6. Biochemická diagnostika paraproteinemií, kazuistiky. 7. Poruchy metabolismu minerálů, kazuistiky, interpretace biochemických výsledků. 8. Nefrolithiáza, nefrologické vyšetření u nefrolithiázy, sekundární prevence.
Lectures (5 hours)
Lecturers: doc. MUDr. Radomír Hyšpler, Ph.D.
PharmDr. Vít Šesták, Ph.D.
MUDr. Jana Jiráčková, Ph.D.
Lectures deal with current trends in the field, changes in lab test interpretation and use of clinical chemistry tests. The minimum requirements and knowledge are specified for passing a credit test.
Lecture syllabus: 1. Clinical Chemistry introduction, sampling of biological material, preanalytical influences on lab test result. Clinical sensitivity and specificity of a laboratory tests, predictive values. 2. Clinical toxicology. 3. Basics in Clinical Osteology. Osteoporosis. Interpretation of markers and other examinations.
Seminars (16 hours)
Lecturers: doc. MUDr. Radomír Hyšpler, Ph.D., prof. PharmDr. Martin Beránek, Ph.D., MUDr. Tomáš Šálek, Ph.D., MUDr. Ladislava Pavlíková, MUDr. Lucie Šolcová Ph. D., MUDr. Jana Förstlová.
Practical education in Clinical Chemistry is performed in the form of seminars, where selected topics are presented. Topics were selected regarding its difficultness in medical studies. During seminars, minimum knowledge is emphasized for successful completion of the credit test. Clinical case reports are extensively used and relationships among different lab test are presented.
Syllabus: 1. Acid-base disorders, results interpretation, case reports. 2. Oxygen transport kyslíku and its evaluation, interpretation, case reports. 3. Molecular biology - posttransplant chimerism, case reports. 4. Examination of urine, renal function tests, interpretation. 5. Clinical osteology, osteoporosis, bone turnover markers, case reports. 6. Diagnostics of gamapathies, paraproteins, case reports. 7. Disporders of mineral metabolism, results interpretation, case reports. 8. Nephrolithiasis, diagnostics, renal calculi, secondary prevention.
Úvod do klinické biochemie, odběr biologického materiálu, preanalytické vlivy. Klinická senzitivita a specifita testu, prediktivní hodnoty testu. Základy klinické osteologie.
Klinická biochemie a pathobiochemie, interpretace výsledků vyšetření u poruch acidobazické rovnováhy, poruch metabolismu minerálů, osteopatií, paraproteinémií, nefrolithiázy. Intepretace vybraných molekulárně biologických vyšetření. Funkční vyšetření ledvin.
Vstupní podmínky: prerekvizity nejsou dány
Výstupy: 1. student získá znalosti o základních principech klinicko-biochemické diagnostiky 2. student získá schopnost interpretace výsledků vyšetření vnitřního prostředí 3. student bude schopen vnímat výsledek laboratorního testu jako součást klinického obrazu pacienta