Vyučující prof. PhDr. Jiří Mareš, CSc. PhDr. Olga Pitašová Semináře:
1. Věda, vědecký přístup, typy výzkumů. Výzkum v ošetřovatelství. Obecný pohled na etapy výzkumu. Stanovení výzkumného problému, volba výzkumného přístupu (kvantitativní, kvalitativní, smíšený). Sběr dat, zpracování dat, interpretování dat, diskutování výsledků.2. Výzkum v praxi. Výzkum základní, aplikovaný, akční. Hlavní problémy realizování výzkumu v praxi. Typické chyby při volbě výzkumného tématu, problému. Chyby při informační přípravě výzkumu. Typické chyby při volbě výzkumných metod. Typické chyby při zpracování a interpretování dat.3. Základy kvantitativního přístupu. Obvyklý postup při kvantitativním výzkumu. Princip statistického usuzování. Způsoby výběru zkoumaného souboru. Typy proměnných veličin. Teoretická a empirická úroveň zkoumání. Etické aspekty výzkumu.4. Vybrané výzkumné metody v kvantitativním výzkumu. Základní vlastnosti výzkumného nástroje: reliabilita, validita. Vybrané metody: pozorování, dotazníkové šetření, škálování.5. Experiment, terminologie týkající se experimentu, experimentální plán s náhodným rozdělením do skupin, s vyrovnáváním skupin. Experiment s porovnáváním odlišných zdravotnických postupů. Placebo. Experiment s porovnáváním vhodného časového pořadí postupů-,6. Základy kvalitativního přístupu
1. Základní charakteristiky kvalitativního výzkumu. Porovnání kvantitativního a kvalitativního výzkumu, jejich výhody a nevýhody-Pozorování (braní vzorku událostí, terénní zápisky, zúčastněné pozorování).7. Základy kvalitativního přístupu
2. Kvalitativní rozhovor, obecné zásady pro vedení rozhovoru, etnografický rozhovor, výzkum životního příběhu, obsahová analýza textu, kódování textu.
Student/ka získá rámcovou představu o tom, co je věda a vědecký přístup (přístup kvantitativní, kvalitativní a smíšený). Orientuje se v problémech, které souvisejí s realizováním v ýzkumu v běžné praxi a v chybách, kterých se začátečníci dopouštějí.
Zná obvyklý postup při kvantitativním výzkumu, včetně principu statistického usuzování a způsobů, jak vybrat zkoumaný soubor osob. Dokáže charakterizovat vybrané výzkumné metody, které jsou používány jak v kvantitativním tak kvalitativním výzkumu včetně jejich výhod a nevýhod.