Charles Explorer logo
🇬🇧

Research in Nursing

Class at Faculty of Medicine in Hradec Králové |
FOP019

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Vyučující prof. PhDr. Jiří Mareš, CSc. PhDr. Olga Pitašová Semináře:

1. Věda, vědecký přístup, typy výzkumů. Výzkum v ošetřovatelství. Obecný pohled na etapy výzkumu. Stanovení výzkumného problému, volba výzkumného přístupu (kvantitativní, kvalitativní, smíšený). Sběr dat, zpracování dat, interpretování dat, diskutování výsledků.2. Výzkum v praxi. Výzkum základní, aplikovaný, akční. Hlavní problémy realizování výzkumu v praxi. Typické chyby při volbě výzkumného tématu, problému. Chyby při informační přípravě výzkumu. Typické chyby při volbě výzkumných metod. Typické chyby při zpracování a interpretování dat.3. Základy kvantitativního přístupu. Obvyklý postup při kvantitativním výzkumu. Princip statistického usuzování. Způsoby výběru zkoumaného souboru. Typy proměnných veličin. Teoretická a empirická úroveň zkoumání. Etické aspekty výzkumu.4. Vybrané výzkumné metody v kvantitativním výzkumu. Základní vlastnosti výzkumného nástroje: reliabilita, validita. Vybrané metody: pozorování, dotazníkové šetření, škálování.5. Experiment, terminologie týkající se experimentu, experimentální plán s náhodným rozdělením do skupin, s vyrovnáváním skupin. Experiment s porovnáváním odlišných zdravotnických postupů. Placebo. Experiment s porovnáváním vhodného časového pořadí postupů-,6. Základy kvalitativního přístupu

1. Základní charakteristiky kvalitativního výzkumu. Porovnání kvantitativního a kvalitativního výzkumu, jejich výhody a nevýhody-Pozorování (braní vzorku událostí, terénní zápisky, zúčastněné pozorování).7. Základy kvalitativního přístupu

2. Kvalitativní rozhovor, obecné zásady pro vedení rozhovoru, etnografický rozhovor, výzkum životního příběhu, obsahová analýza textu, kódování textu.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Student/ka získá rámcovou představu o tom, co je věda a vědecký přístup (přístup kvantitativní, kvalitativní a smíšený). Orientuje se v problémech, které souvisejí s realizováním výzkumu v běžné praxi a v chybách, kterých se začátečníci dopouštějí.

Zná obvyklý postup při kvantitativním výzkumu, včetně principu statistického usuzování a způsobů, jak vybrat zkoumaný soubor osob. Dokáže charakterizovat vybrané výzkumné metody, které jsou používány jak v kvantitativním tak kvalitativním výzkumu včetně jejich výhod a nevýhod.