Charles Explorer logo
🇬🇧

Developmental and Social Psychology I

Class at Faculty of Medicine in Hradec Králové |
FOP10021

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Přednášky

Vyučující doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D.

Socializace, sociální učení, sociální nápodoba. Využití sociálního učení a nápodoby ve zdravotnické praxi. Utváření vztahů a rolí v sociální skupině (vztahy uvnitř zdravotnického týmu). Sociální role ve vztahu pacient – zdravotník (zkušenosti z experimentů Zimbarda /zdravotník - "bachař", pacient - "vězeň"/ a Milgrama /lékař - "examinátor", zdravotník - "učitel", pacient - "žák"/).

Zákonitosti bio-psycho-sociálního vývoje člověka. Periodizace duševního vývoje člověka. Charakteristika vývoje v období prenatálním, novorozeneckém, kojeneckém a batolecím. Charakteristické situace v ošetřovatelské praxi při setkání s dítětem v útlém věku: preventivní prohlídky, očkování, atd. Komunikace zdravotníka s dítětem a jeho rodičem. Komunikace s rodinou při narození dítěte s vrozenou poruchou.

Předškolní a mladší školní věk. Psychologie dítěte / školáka – role zdravotníka ve výchově ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Specifické psychologické aspekty prepubescence, pubescence a adolescence (poruchy nálad, specifické poruchy vývoje osobnosti, vývojové psychické poruchy).

Praktická cvičení a semináře

Vyučující doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D.

Semináře

Starší školní věk, změny psychiky v souvislosti s fyziologickými změnami v puvertě, změny v dospívání. Role zdravotníka v prevenci proti rizikovému chování v pubertě (kouření, užívání stimulancií a návykových látek, sexuální chování, sebepoškozování a suicidální jednání ) a ve výchově populace v souvislosti s dospíváním (první sexuální zkušenosti, pohlavně přenosné choroby, nechtěné těhotenství, antikoncepce).

Citová a podnětová deprivace v dětství. Experimenty: Harlow a raná deprivace. Využití poznatků ve zdravotnické praxi (citová deprivace dětí vyrůstajících v ústavech, klokánkování u nedonošených kojenců).

Sociální komunikace, verbální a neverbální komunikace. Sociální interakce. Sociální dovednosti a techniky. Emoční inteligence. Sociální percepce, sociální atribuce (vnější a vnitřní). Haló efekt a další kognitivní chyby v kontextu vztahu zdravotník – pacient. Sociální postoje a jejich utváření a změny. Vliv sociální skupiny na jednotlivce. Kulturní vzorce a rituály.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět je součástí komplexu předmětů z psychologie. Je koncipován jako teoreticko-praktický celek.

Sociální psychologie umožňuje sledovat psychologické aspekty jednání člověka v sociálních situacích a způsoby komunikace v kontextu zdravotnické praxe. Vývojová psychologie se v tomto předmětu zaměřuje na raný psychický vývoj člověka (od dětství po adolescenci).

Pro ošetřovatelskou praxi je znalost psychického vývoje nutná v souvislosti s přístupem k pacientům.