Charles Explorer logo
🇨🇿

Obecná pedagogika

Předmět na Lékařská fakulta v Hradci Králové |
FOP50003

Sylabus

Přednášky

Vyučující doc. PhDr. Tomáš Svatoš, Ph.D.

Struktura pedagogických věd, základní terminologie, interdisciplinární přístup k výchově. Základy didaktiky: didaktický systém podle Maňáka, příprava na edukaci, pedagogický projekt. Pedeutologie: nauka o učiteli, učitelství a učitelské profesi. Vývoj názoru na postavení učitele, žáka, vychovatele, vychovávaného. Institucionální výchova, výchova v rodině, sebevýchova. Snahy o reformu vzdělávání. Soudobé teorie vzdělávání. (Svatoš 3)

Vývoj pedagogického myšlení I: přehled výchovně-vzdělávacích koncepcí. Vývoj pedagogického myšlení II: dogmatická koncepce a slovně názorná v pojetí J. A. Komenského,Vývoj pedagogického myšlení III: humanistické a neohumanistické pojetí výchovy, Vývoj pedagogického myšlení IV: snahy o reformu pedagogiky a školství. (Svatoš 3)

Vývoj pojetí žáka jako subjektu i objektu vzdělávání, Evaluace ve škole, výzkumy, hospitační činnost. Rodina a škola. Výchovné styly a jejich důsledky. Alternativní výchova a vzdělávání. Možnosti a meze elternativních přístupů. Hodnocení účinnosti výchovy a vzdělávání.  (Svatoš 3)  

Praktická cvičení a semináře

Vyučující doc. PhDr. Tomáš Svatoš, Ph.D.

Analýza definic pojmů pedagogika – výchova, tvorba mentální mapy, strukturace pedagogických věd. Rozbor myšlenek J. A. Komenského o výchově, aktualizace a současná aplikace.

Studentská sdělení na o konkrétních reformních koncepcích, jejich obecná charakteristika, současné příklady tzv. alternativních škol.

Nácvik hospitační činnosti z audiovizuálního záznamu.

Tvorba pedagogického projektu za studenty zvolené téma.  

Anotace

Předmět je součástí komplexu předmětů z pedagogiky. Má teoretický (propedeutický) i aplikační charakter.

Seznamuje studenty se základním pojetím pedagogických věd, objasňuje nejdůležitější směry v pedagogickém myšlení, přibližuje problematiku učitelství, hodnocení a výzkumů, vede k tvorbě pedagogického projektu na zadané téma.