Charles Explorer logo
🇬🇧

General Pedagogy

Class at Faculty of Medicine in Hradec Králové |
FOP50003

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Přednášky

Vyučující doc. PhDr. Tomáš Svatoš, Ph.D.

Struktura pedagogických věd, základní terminologie, interdisciplinární přístup k výchově. Základy didaktiky: didaktický systém podle Maňáka, příprava na edukaci, pedagogický projekt. Pedeutologie: nauka o učiteli, učitelství a učitelské profesi. Vývoj názoru na postavení učitele, žáka, vychovatele, vychovávaného. Institucionální výchova, výchova v rodině, sebevýchova. Snahy o reformu vzdělávání. Soudobé teorie vzdělávání. (Svatoš 3)

Vývoj pedagogického myšlení I: přehled výchovně-vzdělávacích koncepcí. Vývoj pedagogického myšlení II: dogmatická koncepce a slovně názorná v pojetí J. A. Komenského,Vývoj pedagogického myšlení III: humanistické a neohumanistické pojetí výchovy, Vývoj pedagogického myšlení IV: snahy o reformu pedagogiky a školství. (Svatoš 3)

Vývoj pojetí žáka jako subjektu i objektu vzdělávání, Evaluace ve škole, výzkumy, hospitační činnost. Rodina a škola. Výchovné styly a jejich důsledky. Alternativní výchova a vzdělávání. Možnosti a meze elternativních přístupů. Hodnocení účinnosti výchovy a vzdělávání.  (Svatoš 3)  

Praktická cvičení a semináře

Vyučující doc. PhDr. Tomáš Svatoš, Ph.D.

Analýza definic pojmů pedagogika – výchova, tvorba mentální mapy, strukturace pedagogických věd. Rozbor myšlenek J. A. Komenského o výchově, aktualizace a současná aplikace.

Studentská sdělení na o konkrétních reformních koncepcích, jejich obecná charakteristika, současné příklady tzv. alternativních škol.

Nácvik hospitační činnosti z audiovizuálního záznamu.

Tvorba pedagogického projektu za studenty zvolené téma.  

Annotation

The subject is part of a complex of subjects from pedagogy. It has both theoretical (propedeutic) and application character.

It introduces students to the basic concepts of pedagogical sciences, clarifies the most important directions in pedagogical thinking, approaches the issues of teaching, evaluation and research, leads to the creation of a pedagogical project on a given topic.