Vyučující:
Ing. Karolína Duschinská, Ph.D.
PhDr. Radka High, Ph.D.
Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D. prof. PhDr. Jiří Mareš, CSc.
Mgr., Mgr. Andrea Nečasová
Přednášky:
Zaměřenost osobnosti a její vliv na učení. Adaptivní procesy související s podmínkami při studiu na VŠ. Koncentrace pozornosti. Kognitivní funkce a jejich trénink. (Ulrichová)
Sebepojetí a jáství. Motivy, potřeby, zájmy, ambice a cíle v sebereflexi (sebepoznání) mladého člověka a ve vztahu k budoucí profesi. Představení poradny pro studenty LF. (Ulrichová)
Vysokoškolský způsob učení. Studijní styly. Individuální styly učení. Studijní úspěšnost a neúspěšnost. (Mareš)
Představení programu peer podpory pro studenty LF ve FNHK v rámci prováděných praxí. (Nečasová)
Charakteristika pomáhajících profesí, potřeby a osobnostní předpoklady studenta medicíny. Hodnoty a sebehodnocení. Strategie zvládání stresu. Další informace o službách poradny. (Ulrichová)
In addition to one lecture, the subject is experientially focused. Its aim is to highlight the psychosocial area of a medical student's life. It focuses on preparing the role of a doctor in terms of self-reflective recognition of life attitudes, relationships and values. It is absolutely basic to realize that the doctor starts from the premise that the sick person is a bio-psycho-social-spiritual "unit". Self-knowledge and a self-reflective view of oneself has a pivotal role not only in the cultivation of one's personality as a doctor, but this ability is understandably transferred to the patient and has a significant impact on his treatment.
Among other things, the student is guided to determine his study style in order to master his studies. His personality and strategies for handling challenging situations are decisive for his studies and medical practice itself.