Charles Explorer logo
🇨🇿

Psychologická propedeutika

Předmět na Lékařská fakulta v Hradci Králové |
FV10018

Sylabus

Praktická cvičení a semináře Vyučující Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D. MUDr. Lubomír Hadaš, Ph.D.  Semináře

1. Psychosomatické souvislosti nemoci. Psychosomatická medicína jako vědecká disciplína. Uplatnění psychosomatického přístupu ve stomatologické ordinaci. (Ulrichová)

2. Prožívání a jeho vliv na nemoc z hlediska osobnostních a genderových aspektů. (Hadaš)

3. Pojem krize v medicíně a v psychologii. Vliv stresu na dentální zdraví (záněty a infekce ústní dutiny, bolestivost v orofaciální oblasti, bruxismus) (Ulrichová)

4. Potřeby a zvláštnosti psychiky z hlediska vývoje a věku pacienta a jejich vliv na zdraví. (Hadaš)

5. Vliv dalších zdravotních faktorů (užívání antibiotik), osobní historie (úrazy hlavy), životních podmínek (výživa) a životního stylu (kouření) na pacientovo dentální zdraví. (Ulrichová) Původní: Praktická cvičení a semináře Vyučující: PhDr. Mariana Štefančíková, Ph.D., Ph.D. MUDr. Lubomír Hadaš, Ph.D. Semináře

1. Věkové a genderové zvláštnosti psychiky. Potřeby člověka v různých obdobích života v souvislosti se zdravím.

2. Individualita lidské psychiky v sociálních souvislostech a její projev na zdravotních potížích. Systemická psychoterapie a využití jejího přístupu ke zdravotním potížím pacienta.

3. Psychosomatické souvislosti nemoci. Psychosomatika jako věda. Komplexní přístup (bio-psycho-sociální) v souvislosti se zdravím a nemocí. Pojetí zdraví ve stomatologii

4. Stres, úzkost a strach, prožívání bolesti. Kognitivní a behaviorální strategie zvládání bolesti. Základy komunikace s pacientem.

5. Pojem krize v medicíně a v psychologii. Vliv životního stylu, stresu a krizových situací na celkové zdraví člověka. Osobnostní aspekty.

Anotace

Předmět představuje možnosti aplikace psychologického a psychosomatického přístupu ve zdravotnictví. Poukazuje na souvislosti mezi zdravím (a nemocí) pacienta a jeho prožíváním stresu a dalšími psychologickými aspekty.

Studenti využijí poznatky daného předmětu v praxi zejména v komunikaci s pacientem.