Charles Explorer logo
🇬🇧

Ethics in Medicine

Class at Faculty of Medicine in Hradec Králové |
FV10087

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Vyučující:

MUDr. Vojtěch Erbrt (Psychiatrická klinika FN)

MUDr. Aleš Fibír, Ph.D. (Chirurgická klinika FN)

Mgr. Lenka Kohoutková (Dětská klinika FN) prof. PhDr. Jiří Mareš, CSc. (Ústav preventivního lékařství LF) prof. PharmDr. Emil Rudolf, Ph.D. (Ústav lékařské biologie a genetiky LF) doc. MUDr. I. Sedláková, PhD. (Porodnická a gynekologická klinika FN)

MUDr. David Skorunka, Ph.D. (Ústav preventivního lékařství LF UK) prof. MUDr. Jiří Špaček, Ph.D. (Porodnická a gynekologická klinika FN) a další vyučující (viz rozpis seminářů)

Přednášky

Úvod do (bio)etiky. Základní principy lékařské etiky. Přehled etických dilemat v současné medicíně. Etické aspekty vztahu lékař-pacient a terapeutické spolupráce. (dr. D. Skorunka)

Etické a právní normy v medicíně od Hippokrata po Úmluvu o lidských právech a medicíně č. 96/2001; informovaný souhlas; etické komise; práva pacienta; proces rozhodování v klinické praxi. (prof. J. Mareš)

Semináře

Etika v klinické genetice, klonování; embryonální kmenové buňky; výzkum a experiment na člověku (prof. E. Rudolf)

Etické a právní aspekty lidské reprodukce. Etika v onko-gynekologii. (doc. I. Sedláková)

Etická dilemata v pediatrii. (Mgr. L. Kohoutková)

Etické aspekty v chirurgii, orgánové a tkáňové transplantace (dr. A. Fibír)

Etický přístup v psychiatrii a péči o duševní zdraví. Problematika tzv. svéprávnosti u některých duševních poruch. Nedobrovolná léčba. Ochranná léčba. (dr. D. Skorunka)

Partnerský a rodinný život. Ochrana dětí. Adopce. Právo znát své biologické rodiče. Povinné očkování. Právo rodičů rozhodovat o léčbě dětí. (dr. V. Erbrt)

Thanatologie; definice smrti; právo na smrt; upuštění od léčby; eutanazie; asistovaná sebevražda. (Mgr. M. Ulrichová?)

Etické a právní normy paliativní medicíny; paliativní péče v různých prostředích (dr. V. Šafka?)

Diskuse nad zápočtovou esejí; zápočet. Esej by měla ukázat, že student proniknul do popsané problematiky a rozebral etické stanovisko, případně pochopil problematiku neetického chování, případně problematiku zvolit „menší zlo“ v daném případu. (dr. V. Erbrt)

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Náplní předmětu je seznámení studentů s etickou perspektivou v medicíně. Bouřlivý biotechnologický rozvoj rozšiřuje diagnostické i terapeutické možnosti lékařů a s tím vznikají i nová etická dilemata.

Kromě stručného přehledu teoreticko-filozofických základů etiky bude kladen důraz především na příklady různých etických dilemat v různých lékařských specializacích. Cílem je podpořit schopnost studentů vnímat různá hlediska v eticky náročných situacích, uvědomit si vlastní postoj a kriticky posoudit protichůdné názory. Je důležité, aby studenti byli schopni nahlížet vývoj a současnou situaci v biomedicíně ve společenském a historickém kontextu, zejména s ohledem na tragické události 20. století (zneužití normativního přístupu a selhání vzdělaných elit v totalitních režimech).

Dalším cílem kurzu je podpora rozvoj etického uvědomění studentů v rámci hledání přijatelného východiska v konkrétních klinických situacích v reálné lékařské praxi.