Vyučující:
MUDr. David Skorunka, Ph.D.
MUDr. Aleš Fibír, Ph.D. prof. PhDr. Jiří Mareš, CSc. prof. PharmDr. Emil Rudolf, Ph.D. prof. MUDr. Jiří Špaček, Ph.D.
Přednášky: 1. Úvod do (bio)etiky. Základní principy lékařské etiky. Přehled etických dilemat v současné medicíně. Etické aspekty vztahu lékař-pacient a terapeutické spolupráce. 2. Etické a právní normy v medicíně od Hippokrata po Úmluvu o lidských právech a medicíně č. 96/2001; informovaný souhlas; etické komise; práva pacienta; proces rozhodování v klinické praxi.
Semináře: 1. Etika v klinické genetice, klonování; embryonální kmenové buňky; výzkum a experiment na člověku 2. Etické a právní aspekty lidské reprodukce. Etika v onko-gynekologii. 3. Etická dilemata v pediatrii. 4. Etické aspekty v chirurgii, orgánové a tkáňové transplantace 5. Etický přístup v psychiatrii a péči o duševní zdraví. Problematika tzv. svéprávnosti u některých duševních poruch. Nedobrovolná léčba. Ochranná léčba. 6. Partnerský a rodinný život. Ochrana dětí. Adopce. Právo znát své biologické rodiče. Povinné očkování. Právo rodičů rozhodovat o léčbě dětí. 7. Thanatologie; definice smrti; právo na smrt; upuštění od léčby; eutanazie; asistovaná sebevražda. 8. Etické a právní normy paliativní medicíny; paliativní péče v různých prostředích 9. Diskuse nad zápočtovou esejí; zápočet. Esej by měla ukázat, že student proniknul do popsané problematiky a rozebral etické stanovisko, případně pochopil problematiku neetického chování, případně problematiku zvolit „menší zlo“ v daném případu.
Náplní předmětu je seznámení studentů s etickou perspektivou v medicíně. Bouřlivý biotechnologický rozvoj rozšiřuje diagnostické i terapeutické možnosti lékařů a s tím vznikají i nová etická dilemata.
Kromě stručného přehledu teoreticko-filozofických základů etiky bude kladen důraz především na příklady různých etických dilemat v různých lékařských specializacích. Cílem je podpořit schopnost studentů vnímat různá hlediska v eticky náročných situacích, uvědomit si vlastní postoj a kriticky posoudit protichůdné názory. Je důležité, aby studenti byli schopni nahlížet vývoj a současnou situaci v biomedicíně ve společenském a historickém kontextu, zejména s ohledem na tragické události 20. století (zneužití normativního přístupu a selhání vzdělaných elit v totalitních režimech).
Dalším cílem kurzu je podpora rozvoj etického uvědomění studentů v rámci hledání přijatelného východiska v konkrétních klinických situacích v reálné lékařské praxi.