Charles Explorer logo
🇬🇧

Preventive Medicine

Class at Faculty of Medicine in Hradec Králové |
FZ10066

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Přednášky

Přednášející prof. Ing. Zdeněk Fiala, CSc. doc. MUDr. Jindra Šmejkalová, CSc.

MUDr. Lenka Kotingová, Ph.D.

Ionizující a neionizující záření. Druhy, zdroje, biologické účinky, ochrana, legislativa, kontrola.  (Fiala 3)

Zdravotní rizika práce ve zdravotnictví.  Rizika fyzikální (prach, hluk, vibrace, fyzická zátěž), biologická, chemická (včetně genotoxických) a psychická (syndrom vyhoření). (Šmejkalová 3)

Prevence vybraných nádorových onemocnění.  Primární a včasná sekundární prevence nádorů prsu, děložního čípku, plic, prostaty, kolorektálního karcinomu a nádorů kůže.  (Šmejkalová 3)

Škodlivé účinky dentálních materiálů.  Zánět, toxické účinky, alergické účinky, mutagenní a karcinogenní účinky. Aktuální problematika biokompatibility dentálních materiálů. (Kotingová 3)

Výživa.  Vliv výživy na zdraví. Zvýšený a snížený příjem potravy. Současná hlavní rizika výživy. (Kotingová 3)      

Praktická cvičení a semináře

Vyučující prof. Ing. Zdeněk Fiala, CSc. doc. MUDr. Jindra Šmejkalová, CSc.

MUDr. Lenka Kotingová, Ph.D.

MUDr. Ivan Kučera, Ph.D.

SEMINÁŘ - Kategorizace prací a vyhlašování rizikových prací. Prevence chorob z povolání, způsoby prevence (kolektivní, individuální). Osobní ochranné pracovní pomůcky. Periodické preventivní prohlídky.

Primární a včasná sekundární prevence kardiovaskulárních onemocnění. Vyšetření rizikových faktorů KVO studentů - orientační vyšetření výživového stavu (výpočet BMI, WHR, měření % tělesného tuku); odběr krve na stanovení krevních lipidů a glykémie; měření TK; určení A/B typu chování. RÁNO NESNÍDAT!

Vliv prostředí obytných místností na zdravotní stav osob. Hygienická problematika pitné vody.

SEMINÁŘ - Prevence nozokomiálních nákaz, provozní řád pracoviště.

SEMINÁŘ - Hygienické požadavky na provoz stomatologické ordinace. Zápočet.      

Annotation

In accordance with the global trend (according to the WHO), students are required to have knowledge based on the basic pillars of primary and secondary prevention and primary care: (1) Health protection (genetic and epigenetic factors of increased susceptibility and factors of the living and working environment), (2) Support health (lifestyle factors).