Čeština pro zahraniční posluchače 1. ročník
Zimní semestr
Lekce 1. Seznamujeme se
Užitečné fráze. Výslovnost. Formální/neformální dialog
Lekce 1. Seznamujeme se
Osobní zájmena. Sloveso být. Abeceda. Číslovky 0 - 10
Lekce 1. Seznamujeme se
Kdo je to a co dělá? I. Konjugace sloves v prézentu: dělat, rozumět, pracovat
Lekce 1. Seznamujeme se
Kdo je to? Co dělá? II. Oslovení. Tykání x vykání. Procvičení sloves v prézentu
Lekce 1. Seznamujeme se
Kontaktní informace. Sloveso mít. Opakování lekce 1
Lekce 2. Kde je to?
Kde je tady nějaká/nějaký/nějaké? Slovní zásoba místa. Gramatický rod: substantiva nom. v sg.
Lekce 2. Kde je to?
Prosím vás, kde je? Dopravní prostředky v instrumentálu. Slovesa jít a jet. Adverbia vyjadřující směr
Lekce 2. Kde je to?
Použití adverbií vyjadřujících směr nebo lokaci
Lekce 2. Kde je to?
Píšeme e-mail. Objektové konstrukce: líbí se mi, chutná mi
Lekce 2. Kde je to?
Čísla 10 - 1000. Opakování lekce 2
Lekce 3. Jídlo a pití
Slovní zásoba jídlo a pití. Gramatický rod. Jídelní lístek
Lekce 3. Jídlo a pití
V restauraci. Fráze spojené s objednáváním v restauraci. Akuzativ sg.
Lekce 3. Jídlo a pití
Co máte rád/a: Konjugace sloves číst, pít, chtít, jíst, mít rád
Lekce 3. Jídlo a pití
Pozvání na kávu. Záporná otázka. Opakování lekce 3
Letní semestr
Lekce 4. Moje rodina
Přivlastňovací zájmena. Členové rodiny.
Lekce 4. Moje rodina
Petrova rodina. Sloveso jmenovat se. Přivlastňovací přídavná jména
Lekce 4. Moje rodina
Jaký, jaká, jaké je? Gramatický rod u adjektiv. Slovní zásoba: adjektiva
Lekce 4. Moje rodina
Mám + akuzativ sg.
Lekce 4. Moje rodina
Číslovky 1000 – 10000. Kolik stojí? Měny. Opakování lekce 4
Lekce 5. Kdy je to?
Kdy se sejdeme? Vyjadřování času, části dne. Hodiny
Lekce 5. Kdy je to?
Mariin den. Co rád/a děláte, rád + verbum. Slovesa: běžné aktivity
Lekce 5. Kdy je to?
Procvičování vazby co rád/a děláte. Mít rád + substantivum. Časové výrazy
Lekce 5. Kdy je to?
Mariin týden I. Modální slovesa chtít, muset, moct, umět. Dny v týdnu
Lekce 5. Kdy je to?
Mariin týden II. Prepozice od a do. Opakování lekce 5
Lekce 6. Co jsi dneska dělal/a?
Minulý čas, pravidelné a nepravidelné l-formy
Lekce 6. Co jsi dneska dělal/a?
Druhá pozice pomocného slovesa být. Kdy to bylo? Procvičování minulého času.
Lekce 6. Co jsi dneska dělal/a?
Kde jsi byl/a? Lokál sg. Vyjádření místa. Prepozice v/ve, na, u
Lekce 6. Co jsi dneska dělal/a?
Víte, kdo to byl? Slovesa vědět a znát. Státy, národnosti, jazyky. Opakování lekce 6 2. ročník
Zimní semestr
Lekce 7. Dům a byt
Kde bydlíte? Jak vypadá váš byt nebo dům I. Slovesa prodat, koupit, pronajmout. Inzeráty
Lekce 7. Dům a byt
Jak vypadá váš byt nebo dům? II. Slovesa s akuzativem. Názvy místností. Nábytek. Barvy
Lekce 7. Dům a byt
Zařizujeme byt. Nominativ a akuzativ plurálu. Číslovky 1 a 2
Lekce 7. Dům a byt
Hledáme ubytování. Slovní zásoba spojená s rezervací ubytování.
Lekce 7. Dům a byt
Datum. Roční období. Měsíce. Ubytovací formulář. Opakování lekce 7
Lekce 8. Plánujeme víkend
Budoucí čas. Prepozice do, na. Časové výrazy
Lekce 8. Plánujeme víkend
Eva a pan profesor Higgins. Vyjádření směru. Slovesa jít, jet, letět + prepozice do, na k
Lekce 8. Plánujeme víkend
Procvičení budoucího času. „Na-slova“
Lekce 8. Plánujeme víkend
Co bude Tom dělat, až vyhraje loterii? Každodenní činnosti
Lekce 8. Plánujeme víkend
Můj víkend. Volnočasové aktivity. Opakování lekce 8
Lekce 9. Lidské tělo
Jak vypadáme. Nepravidelné formy substantiv v nom. pl. Názvy částí lidského těla
Lekce 9. Lidské tělo
U doktora. Výrazy s objektem v akuzativu a dativu se zájmenem.
Lekce 9. Lidské tělo
Sloveso bolet v minulém čase. Výrazy mít + nemoc, zranění. Fráze spojené s návštěvou lékaře
Lekce 9. Lidské tělo
V lékárně. Prepozice pro, za, na. Názvy přípravků. Recept. Opakování lekce 14
Letní semestr
Lekce 10. Místo, kde bydlíme
Genitiv singuláru. Prepozice
Lekce 10. Místo, kde bydlíme
Z práce do práce I. Vyjádření směru, prepozice z/ze – do, z/ze – na, od – k/ke
Lekce 10. Místo, kde bydlíme
Z práce do práce II. Jít od/z/do … x být v … Názvy obchodů a dalších lokalit
Lekce 10. Místo, kde bydlíme
Pozvání na návštěvu I. Modální slovesa v souvislosti s navrhováním činnosti
Lekce 10. Místo, kde bydlíme
Pozvání na návštěvu II. Spojení jet + adverbia lokace. Hledání cesty. Opakování lekce 10
Lekce 11. Na dovolené
Na dovolené I. Dlouhá a krátká slovesa pohybu. Aktivity spojené s dovolenou. Časové výrazy
Lekce 11. Na dovolené
Na dovolené II. Procvičení sloves pohybu. Výrazy používané v inzerátech cestovních kanceláří
Lekce 11. Na dovolené
Cestujeme I. Slovesa pohybu s prefixy při a od. Nápisy
Lekce 11. Na dovolené
Cestujeme II. Prefixy a jejich význam. Slovesa s prefixy
Lekce 11. Na dovolené
Komplikace při cestování. Opakování lekce 11
Lekce 12. Tradiční svátky
Tradiční svátky. Přání k různým příležitostem, kondolence. Pozvání a omluva
Lekce 12. Tradiční svátky
Uklízíme I. Imperfektivní a perfektivní slovesa. Domácí práce
Lekce 12. Tradiční svátky
Uklízíme II. Procvičení imperfektivních a perfektivních sloves. Další domácí práce
Lekce 12. Tradiční svátky
Co plánujeme na svátky. Futurum perfektivních sloves. Opakování lekce 12
V rámci předmětu Odborná jazyková příprava probíhá kurz Českého jazyka pro cizince určený zahraničním studentům, jejichž rodný jazyk není čeština a kteří studují program Farmacie v angličtině. Kurz českého jazyka je volitelný, ale složení zkoušky v českém jazyce je povinné.
Kurz českého jazyka trvá 4 semestry. Studenti se mohou zaregistrovat na kurzy českého jazyka pouze po celý akademický rok, to znamená pro oba semestry v 1. a / nebo v obou semestrech 2. studijního oboru.
Dosažená jazyková kompetence je prvním krokem, který umožňuje komunikovat, číst, psát a překládat texty v českém jazyce, než se začnou učit základy lékařské a farmaceutické češtiny. Je nezbytné, aby studenti úspěšně absolvovali zkoušku z českého jazyka do konce 3. ročníku studia.
Studenti procvičují cvičení na základní lexikální jevy, gramatiku, fráze, nové tematické okruhy, synonyma, ústní komunikaci, porozumění čtení a překladu krátkých textů z různých oblastí života. Kurz se zaměřuje na využití skutečných komunikačních situací pro systematické rozvíjení všech jazykových dovedností, jak pasivních (čtení a poslech), tak i aktivních (psaní a mluvení).
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni zvládnout základní komunikační situace a porozumět písemným textům v češtině.