Charles Explorer logo
🇨🇿

Odborná jazyková příprava

Předmět na Farmaceutická fakulta v Hradci Králové |
GAF223

Sylabus

Čeština pro zahraniční posluchače 1. ročník

Zimní semestr

Lekce 1. Seznamujeme se

Užitečné fráze. Výslovnost. Formální/neformální dialog

Lekce 1. Seznamujeme se

Osobní zájmena. Sloveso být. Abeceda. Číslovky 0 - 10

Lekce 1. Seznamujeme se

Kdo je to a co dělá? I. Konjugace sloves v prézentu: dělat, rozumět, pracovat

Lekce 1. Seznamujeme se

Kdo je to? Co dělá? II. Oslovení. Tykání x vykání. Procvičení sloves v prézentu

Lekce 1. Seznamujeme se

Kontaktní informace. Sloveso mít. Opakování lekce 1

Lekce 2. Kde je to?

Kde je tady nějaká/nějaký/nějaké? Slovní zásoba místa. Gramatický rod: substantiva nom. v sg.

Lekce 2. Kde je to?

Prosím vás, kde je? Dopravní prostředky v instrumentálu. Slovesa jít a jet.  Adverbia vyjadřující směr

Lekce 2. Kde je to?

Použití adverbií vyjadřujících směr nebo lokaci

Lekce 2. Kde je to?

Píšeme e-mail. Objektové konstrukce: líbí se mi, chutná mi

Lekce 2. Kde je to?

Čísla 10 - 1000.  Opakování lekce 2

Lekce 3. Jídlo a pití

Slovní zásoba jídlo a pití. Gramatický rod. Jídelní lístek

Lekce 3. Jídlo a pití

V restauraci. Fráze spojené s objednáváním v restauraci. Akuzativ sg.

Lekce 3. Jídlo a pití

Co máte rád/a: Konjugace sloves číst, pít, chtít, jíst, mít rád

Lekce 3. Jídlo a pití

Pozvání na kávu. Záporná otázka. Opakování lekce 3   

Letní semestr

Lekce 4. Moje rodina

Přivlastňovací zájmena. Členové rodiny.

Lekce 4. Moje rodina

Petrova rodina. Sloveso jmenovat se. Přivlastňovací přídavná jména

Lekce 4. Moje rodina

Jaký, jaká, jaké je? Gramatický rod u adjektiv. Slovní zásoba: adjektiva

Lekce 4. Moje rodina

Mám + akuzativ sg.

Lekce 4. Moje rodina

Číslovky 1000 – 10000. Kolik stojí? Měny. Opakování lekce 4

Lekce 5. Kdy je to?

Kdy se sejdeme? Vyjadřování času, části dne. Hodiny

Lekce 5. Kdy je to?

Mariin den. Co rád/a děláte, rád + verbum. Slovesa: běžné aktivity

Lekce 5. Kdy je to?

Procvičování vazby co rád/a děláte. Mít rád + substantivum. Časové výrazy

Lekce 5. Kdy je to?

Mariin týden I. Modální slovesa chtít, muset, moct, umět. Dny v týdnu

Lekce 5. Kdy je to?

Mariin týden II. Prepozice od a do. Opakování lekce 5

Lekce 6. Co jsi dneska dělal/a?

Minulý čas, pravidelné a nepravidelné l-formy

Lekce 6. Co jsi dneska dělal/a?

Druhá pozice pomocného slovesa být. Kdy to bylo? Procvičování minulého času.

Lekce 6. Co jsi dneska dělal/a?

Kde jsi byl/a? Lokál sg. Vyjádření místa. Prepozice v/ve, na, u

Lekce 6. Co jsi dneska dělal/a?

Víte, kdo to byl? Slovesa vědět a znát. Státy, národnosti, jazyky. Opakování lekce 6   2. ročník

Zimní semestr

Lekce 7. Dům a byt

Kde bydlíte? Jak vypadá váš byt nebo dům I. Slovesa prodat, koupit, pronajmout. Inzeráty

Lekce 7. Dům a byt

Jak vypadá váš byt nebo dům? II. Slovesa s akuzativem. Názvy místností. Nábytek. Barvy

Lekce 7. Dům a byt

Zařizujeme byt. Nominativ a akuzativ plurálu. Číslovky 1 a 2

Lekce 7. Dům a byt

Hledáme ubytování. Slovní zásoba spojená s rezervací ubytování.

Lekce 7. Dům a byt

Datum. Roční období. Měsíce. Ubytovací formulář. Opakování lekce 7

Lekce 8. Plánujeme víkend

Budoucí čas. Prepozice do, na. Časové výrazy

Lekce 8. Plánujeme víkend

Eva a pan profesor Higgins. Vyjádření směru. Slovesa jít, jet, letět + prepozice do, na k

Lekce 8. Plánujeme víkend

Procvičení budoucího času. „Na-slova“

Lekce 8. Plánujeme víkend

Co bude Tom dělat, až vyhraje loterii? Každodenní činnosti

Lekce 8. Plánujeme víkend

Můj víkend. Volnočasové aktivity. Opakování lekce 8

Lekce 9. Lidské tělo

Jak vypadáme. Nepravidelné formy substantiv v nom. pl. Názvy částí lidského těla

Lekce 9. Lidské tělo

U doktora. Výrazy s objektem v akuzativu a dativu se zájmenem.

Lekce 9. Lidské tělo

Sloveso bolet v minulém čase. Výrazy mít + nemoc, zranění. Fráze spojené s návštěvou lékaře

Lekce 9. Lidské tělo

V lékárně. Prepozice pro, za, na. Názvy přípravků. Recept. Opakování lekce 14  

Letní semestr

Lekce 10. Místo, kde bydlíme

Genitiv singuláru. Prepozice

Lekce 10. Místo, kde bydlíme

Z práce do práce I. Vyjádření směru, prepozice z/ze – do, z/ze – na, od – k/ke

Lekce 10. Místo, kde bydlíme

Z práce do práce II. Jít od/z/do … x být v … Názvy obchodů a dalších lokalit

Lekce 10. Místo, kde bydlíme

Pozvání na návštěvu I. Modální slovesa v souvislosti s navrhováním činnosti

Lekce 10. Místo, kde bydlíme

Pozvání na návštěvu II. Spojení jet + adverbia lokace. Hledání cesty. Opakování lekce 10

Lekce 11. Na dovolené

Na dovolené I. Dlouhá a krátká slovesa pohybu. Aktivity spojené s dovolenou. Časové výrazy

Lekce 11. Na dovolené

Na dovolené II. Procvičení sloves pohybu. Výrazy používané v inzerátech cestovních kanceláří

Lekce 11. Na dovolené

Cestujeme I. Slovesa pohybu s prefixy při a od. Nápisy

Lekce 11. Na dovolené

Cestujeme II. Prefixy a jejich význam. Slovesa s prefixy

Lekce 11. Na dovolené

Komplikace při cestování. Opakování lekce 11

Lekce 12. Tradiční svátky

Tradiční svátky. Přání k různým příležitostem, kondolence. Pozvání a omluva

Lekce 12. Tradiční svátky

Uklízíme I. Imperfektivní a perfektivní slovesa. Domácí práce

Lekce 12. Tradiční svátky

Uklízíme II. Procvičení imperfektivních a perfektivních sloves. Další domácí práce

Lekce 12. Tradiční svátky

Co plánujeme na svátky. Futurum perfektivních sloves. Opakování lekce 12

Anotace

V rámci předmětu Odborná jazyková příprava probíhá kurz Českého jazyka pro cizince určený zahraničním studentům, jejichž rodný jazyk není čeština a kteří studují program Farmacie v angličtině. Kurz českého jazyka je volitelný, ale složení zkoušky v českém jazyce je povinné.

Kurz českého jazyka trvá 4 semestry. Studenti se mohou zaregistrovat na kurzy českého jazyka pouze po celý akademický rok, to znamená pro oba semestry v 1. a / nebo v obou semestrech 2. studijního oboru.

Dosažená jazyková kompetence je prvním krokem, který umožňuje komunikovat, číst, psát a překládat texty v českém jazyce, než se začnou učit základy lékařské a farmaceutické češtiny. Je nezbytné, aby studenti úspěšně absolvovali zkoušku z českého jazyka do konce 3. ročníku studia.

Studenti procvičují cvičení na základní lexikální jevy, gramatiku, fráze, nové tematické okruhy, synonyma, ústní komunikaci, porozumění čtení a překladu krátkých textů z různých oblastí života. Kurz se zaměřuje na využití skutečných komunikačních situací pro systematické rozvíjení všech jazykových dovedností, jak pasivních (čtení a poslech), tak i aktivních (psaní a mluvení).

Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni zvládnout základní komunikační situace a porozumět písemným textům v češtině.