Charles Explorer logo
🇨🇿

Klinická farmacie-léková rizika

Předmět na Farmaceutická fakulta v Hradci Králové |
GAF256

Sylabus

témata přednášky a navazujícího workshopu:

? Přednáška: Nežádoucí účinky ? typy a faktory, které je ovlivňují, lékové interakce, základy managementu rizik farmakoterapie, metoda SAZE. Workshop: Analýza rizik podávání betablokátorů. Na této skupině je naznačeno, jak se připravit na zpracovávání dalších skupin. Úvod do kasuistik s důrazem na management rizik.

? Přednáška: Využití klinické farmakokinetiky, rizika nevhodného dávkování a příklady řešení lékových interakcí. Workshop: Diuretika, ACEI, CaB.

? Přednáška: Lékové pochybení a rizika podávání léčiv. Workshop: Antiagregancia, antikoagulancia, antidiabetika.

? Workshop: Analgetika, inhibitory protonové pumpy, antiarytmika (amiodaron), antidepresiva, poznatky z výuky u lůžka pacienta.

? Workshop: Protiinfekční léčiva, analýza kasuistiky z výuky u lůžka pacienta.

? Workshop: prezentace kasuistik.

Výuka u lůžka:

? Komunikace s pacientem.

? Analýza kasuistik ? syntéza zkušeností z klinické farmacie, farmakologie a dalších předmětů ? posouzení relevantních informací k řešení optimalizace léčby.

? Cílená diskuze nad léčbou arteriální hypertenze, diabetes mellitus, problematika polypragmazie

Anotace

předmět je doporučen pro studenty, kteří absolvovali klinickou farmacii, protože vyžaduje aktivní znalosti z klinické farmacie a farmakologie.

Během výuky na fakultě a u lůžka pacienta jsou studenti vedeni k využívání znalostí o vlastnostech molekuly léčiva či skupin léčiv (tzv. class efekt), vlastnostech chorob, poznatků z farmakologie, klinické farmacie, z klinické farmakokinetiky a farmakoepidemiologie a z části i poznatků o vlastnostech lékové formy k rozpoznání signálů potenciálního nebo skutečného rizika (symptomy, vyšetření, rizikové chování při předepisování, dispenzaci a užívání léčiva), odhadech populačního a individuálního rizika, prokázání tohoto rizika a možnostech jeho řešení. U lůžka pacienta je navíc procvičována dovednost studenta komunikovat s pacientem a analyzovat jeho potenciální rizika používání farmakoterapie. Kromě algoritmu managementu rizik SAZE, jsou studenti seznamováni i s algoritmem ?SOUP? a Dader metodou.

Výuka je postavena na interaktivním základě. Při přednáškách a workshopech (seminářích) je používáno hlasovací zařízení, které umožní interaktivní výuku až pro 50 studentů. Studenti jsou vybízeni k aktivní interakci s vyučujícím, pracují v týmech a společně řeší i problémy. Výsledky své práce při workshopu zasílají učiteli. Ten je zhodnotí a k posouzení zašle i konkurenčním týmům, které na následujícím workshopu prezentují svůj pohled na problematiku. Týmy jsou hodnoceny i podle toho, zda dokáží odhalit co není/je relevantní, a dostávají i úkoly k domácímu zpracování. Po každém studentu je požadováno, aby se na workshopy teoreticky připravil, například zpracováním možných nežádoucích účinků u skupin léčiv, která jsou u daného workshopu probírána.

Předmět je ukončen zápočtem. K jeho dosažení musí student absolvovat program předmětu, pracovat aktivně během workshopů (hlasováním je možno zhodnotit výkon každého studenta zvlášť, slabí studenti jsou přezkoušeni), skupinově prezentovat kasuistiky během závěrečného semináře a písemně vypracovat tři kasuistiky s detailním rozborem potenciálních rizik, jejich literární analýzou a s navržením způsobů kontroly a způsobem řešení.