Charles Explorer logo
🇨🇿

Odborná jazyková příprava I

Předmět na Farmaceutická fakulta v Hradci Králové |
GAF259

Sylabus

Čeština pro zahraniční posluchače 1. ročník

Zimní semestr

Lekce 1. Seznamujeme se

Užitečné fráze. Výslovnost. Formální/neformální dialog

Lekce 1. Seznamujeme se

Osobní zájmena. Sloveso být. Abeceda. Číslovky 0 - 10

Lekce 1. Seznamujeme se

Kdo je to a co dělá? I. Konjugace sloves v prézentu: dělat, rozumět, pracovat

Lekce 1. Seznamujeme se

Kdo je to? Co dělá? II. Oslovení. Tykání x vykání. Procvičení sloves v prézentu

Lekce 1. Seznamujeme se

Kontaktní informace. Sloveso mít. Opakování lekce 1

Lekce 2. Kde je to?

Kde je tady nějaká/nějaký/nějaké? Slovní zásoba místa. Gramatický rod: substantiva nom. v sg.

Lekce 2. Kde je to?

Prosím vás, kde je? Dopravní prostředky v instrumentálu. Slovesa jít a jet.  Adverbia vyjadřující směr

Lekce 2. Kde je to?

Použití adverbií vyjadřujících směr nebo lokaci

Lekce 2. Kde je to?

Píšeme e-mail. Objektové konstrukce: líbí se mi, chutná mi

Lekce 2. Kde je to?

Čísla 10 - 1000.  Opakování lekce 2

Lekce 3. Jídlo a pití

Slovní zásoba jídlo a pití. Gramatický rod. Jídelní lístek

Lekce 3. Jídlo a pití

V restauraci. Fráze spojené s objednáváním v restauraci. Akuzativ sg.

Lekce 3. Jídlo a pití

Co máte rád/a: Konjugace sloves číst, pít, chtít, jíst, mít rád

Lekce 3. Jídlo a pití

Pozvání na kávu. Záporná otázka. Opakování lekce 3   

Letní semestr

Lekce 4. Moje rodina

Přivlastňovací zájmena. Členové rodiny.

Lekce 4. Moje rodina

Petrova rodina. Sloveso jmenovat se. Přivlastňovací přídavná jména

Lekce 4. Moje rodina

Jaký, jaká, jaké je? Gramatický rod u adjektiv. Slovní zásoba: adjektiva

Lekce 4. Moje rodina

Mám + akuzativ sg.

Lekce 4. Moje rodina

Číslovky 1000 – 10000. Kolik stojí? Měny. Opakování lekce 4

Lekce 5. Kdy je to?

Kdy se sejdeme? Vyjadřování času, části dne. Hodiny

Lekce 5. Kdy je to?

Mariin den. Co rád/a děláte, rád + verbum. Slovesa: běžné aktivity

Lekce 5. Kdy je to?

Procvičování vazby co rád/a děláte. Mít rád + substantivum. Časové výrazy

Lekce 5. Kdy je to?

Mariin týden I. Modální slovesa chtít, muset, moct, umět. Dny v týdnu

Lekce 5. Kdy je to?

Mariin týden II. Prepozice od a do. Opakování lekce 5

Lekce 6. Co jsi dneska dělal/a?

Minulý čas, pravidelné a nepravidelné l-formy

Lekce 6. Co jsi dneska dělal/a?

Druhá pozice pomocného slovesa být. Kdy to bylo? Procvičování minulého času.

Lekce 6. Co jsi dneska dělal/a?

Kde jsi byl/a? Lokál sg. Vyjádření místa. Prepozice v/ve, na, u

Lekce 6. Co jsi dneska dělal/a?

Víte, kdo to byl? Slovesa vědět a znát. Státy, národnosti, jazyky. Opakování lekce 6

Anotace

V rámci předmětu Odborná jazyková příprava probíhá kurz Českého jazyka pro cizince určený zahraničním studentům, jejichž rodný jazyk není čeština a kteří studují program Farmacie v angličtině.

Kurz českého jazyka je volitelný, ale složení zkoušky v českém jazyce je povinné.

Kurz českého jazyka trvá 4 semestry. Studenti se mohou zaregistrovat na kurzy českého jazyka pouze po celý akademický rok, to znamená pro oba semestry v 1. a / nebo v obou semestrech 2. studijního oboru.

Dosažená jazyková kompetence je prvním krokem, který umožňuje komunikovat, číst, psát a překládat texty v českém jazyce, než se začnou učit základy lékařské a farmaceutické češtiny. Je nezbytné, aby studenti úspěšně absolvovali zkoušku z českého jazyka do konce 3. ročníku studia.

Studenti procvičují cvičení na základní lexikální jevy, gramatiku, fráze, nové tematické okruhy, synonyma, ústní komunikaci, porozumění čtení a překladu krátkých textů z různých oblastí života.

Kurz se zaměřuje na využití skutečných komunikačních situací pro systematické rozvíjení všech jazykových dovedností, jak pasivních (čtení a poslech), tak i aktivních (psaní a mluvení).

Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni zvládnout základní komunikační situace a porozumět písemným textům v češtině.