V rámci výuky předmětu je pozornost věnována těmto tématům:
- Obor právní informatika
- Vymezení informace a právní informatiky
- Co právní informatika není
- Předmět výzkumu v oboru, jazyk, IS, právní řád, analytické programy, doktrína
- Historie právní informatiky v ČR (Knapp, Výživné, Tezaurus, Legislativní inflace, AcademikcLex, LOIS, PES, Elektronizace výuky práva
- Přehled kurzu a metoda výuky
- Kvantitativní popis právního řádu ČR
- Přehled oficiálních sbírek od Mar. Ter.
- Rozsah publikovaných právních textů – předpisy, judikatura, věstníky atd.
- Popis vývoje právního řádu ČR
- Srovnání PŘ ČR, Rakouska a V4
- Legislativní inflace?
- Hlavní problémy právního řádu ČR
- Právní informační systém – konstrukce
- Jak se připravují data (pohled za oponu)
- Popis postupu: OCR, Word, Morfpp – slovník, lemma, Kmen – sémantika,
- Struktura – Word, Wordperfect, tiskové značky nebo fragmenty
- Automatické rozpoznávání struktur vyžaduje syntax (legislativní pravidla)
- Obohacení textu – hypertext, fráze, termíny, rubriky
- Analytické programy, kontext, lingvistika, právo
- Parametry IS a Index (Rejstřík)
- Index a Texty (součásti, data a programy)
- Názvy předpisů – metadata
- Klasifikace podle typů, autorů, věcné a odvětvového řazení
- Způsoby hledání pomocí Indexu
- Problém času (platnost, účinnost, stroj času)
- Relace mezi předpisy (změny, zmocnění, derogace)
- Plnotextové vyhledávání
- Právní slovník, FIX, TVAR, LEMMA, GRUPA (právní jazyk jako množina)
- Mapa právních textů
- Rozpoznávání struktur (rubriky, paragrafy, právní věty judikátů, Stephanus)
- Metoda plnotextového vyhledávání
- Plnotextové vyhledávání s podporou struktur
- Kombinace Index, Plnotextové vyhledávaní a struktury
- Hypertext a redukční archiv
- Koncepce hypertextu
- Formální odkazy (změna, derogace, zmocnění, citace)
- Ověřování účinnosti předpisu
- Funkce redukce (metoda vyhledávání, odvětvový systém, tvorba vlastní báze)
- Rekonstrukce znění předpisu v čase
- Doktrinální slovníky PES
- Normativní slovníky a kontextové slovníky
- Struktura Hesla
- Struktura slovníku (ontologie)
- Korpusy (lingvistická analýza textů)
- Bonito – SketchEngine (funkce)
- Vyhledávání v zahraničních systémech
- Vyhledání oficiální báze dané země
- Systémy EU
- Systém Rady Evropy
- Trendy v EU
- Očekávané pokroky v oboru
- Podpůrné systémy po právníky (e_Sbírka, e_Legislativa, editory, vzory, MegaWord)
- Problémy AI v právu
- Výzkum v AV ČR
- Elektronizace výuky práva (jak se učit právo, nové učebnice, nakladatelství)
- Analytické programy nad právními texty
- Podpora legislativy
- E_Legislativa a E_Sbírka v ČR
- Koncepce a výsledky
- Praktická cvičení
- Praktická cvičení se prolínají s výkladem na úrovni příkladů.
- Cílem je naučit studenty rutinně pracovat s výše uvedenými programy tak, aby je mohli běžně využívat při výuce teoreticko-historických oborů, pozitivních oborů a legislativě.
- Smyslem je získat dovednosti a schopnost volit strategie vyhledávání obecně, nezávisející na konkrétních informačních systémech
Právní informatika je oborem založeným prof. V. Knappem v polovině 60. let 20. století. Žáci prof. Knappa (Cvrček, Novák) začali vyučovat tento obor od počátku 90. let. Dnes se právní informatika vyučuje na všech právnických fakultách ČR. Základním pracovištěm koncentrujícím výzkum v tomto oboru je Ústav státu a práva AV ČR (ÚSP). Pracovníci ÚSP tak mohou studenty seznámit s nejnovějšími výsledky výzkumu a poskytnout jim originální systémy v ÚSP vyvinuté. ÚSP dlouhodobě spolupracuje s Fakultou informatiky MU, s Českým národním korpusem a dalšími pracovišti v rámci Centra pro výzkum právního jazyka v ÚSP. Výzkumné projekty výše uvedených institucí byly podpořeny GAČR, Grantovou agenturou AV ČR, MŠ, Evropskou komisí (LOIS), Strategií21 AV ČR (viz ASEP).
Cílem předmětu je seznámit studenty s posledními výsledky výzkumu a umožnit jim získat praktické dovednosti ve vyhledávání právních informací v právních informačních systémech našich i zahraničních. Vzhledem k probíhajícímu programu Elektronizace výuky práva by měl každý student práva mít možnost osvojit si základní strategie vyhledávání a chápat změny, které elektronizace do výuky samé přinese. Koncepce předmětu je založena na prolínání teoretických základů oboru a jejich praktického využití. Studenti jsou aktivně zapojeni do výuky a všechny postupy si průběžně ověřují na konkrétních informačních systémech.
Všechny používané systémy jsou k dispozici na síti PF UK nebo na WEB. Systém AcaemicLex a manuál k němu si mohou studenti stáhnout pro individuální použití (předpoklad distančního studia).