V rámci předmětu budou probrána následující témata, jejichž rozpětí se může mírně rozšířit či zúžit zejména v závislosti na svátcích a děkanských či rektorských volnech připadajících v daném akademickém roce na den výuky.
- Vztah teorie a empirie.
- Pozitivismus ve společenských vědách.
- Kauzalita a korelace.
- Experimenty a kvaziexperimenty.
- Kvantitativní, kvalitativní a smíšené metody.
- Návrh empirického výzkumu a jeho jednotlivá stádia.
- Výzkumné otázky a hypotézy: Proč jsou důležité a jak je formulovat?
- Etika a výzkum
- Plagiátorství a citování
- Data: Jejich typy a jak je získat.
- Vzorek, populace a možnosti generalizace.
- Validita a reliabilita.
- Kvantitativní metody (2 semináře)
- Kvalitativní metody (2 semináře)
Jaké má právo reálné důsledky? Co soudci, občané či úředníci považují za právo a čím se řídí? Jak zjišťovat, zda je právo vykonáváno v souladu s teorií? Jaké jsou důsledky přijatých zákonů a které intervence jsou efektivní a proč? Těmito a mnohými dalšími otázkami se zabývají empirické právní vědy. Abychom na ně byli schopni co nejspolehlivěji odpovědět (a nespoléhali se u toho na dojmologii), potřebujeme znát a používat společenskovědní výzkumné metody.
Předmět představí základy společenského výzkumu a jeho paradigmata, možná využití společenskovědních metod v právu, poskytne návod, jak si klást správné otázky a formulovat návrh výzkumu, a představí základní společenskovědní metody.
Předmět je proto vhodný zejména pro ty, kteří přemýšlejí o roli práva ve společnosti a jejím zkoumání. Těm, kteří uvažují o napsání SVOČ, zvolen í vhodného tématu diplomové práce či přihlášce do doktorského studia, poskytne vhled do toho, co je reálně možné. Všichni účastníci by pak měli být schopni tyto znalosti použít pro interpretaci sociologických, ekonomických a psychologických výzkumů, které hrají čím dál větší roli i v právu.
Výuka předmětu probíhá formou diskuze a aktivit navazujících na povinnou četbu, přičemž od účastníků se očekává, že na každý seminář přečtou 2-3 články či kapitoly v českém či anglickém jazyce. Semináře bývají běžně zakončené obědem v menze se zájemci, kdy se neformálně diskutuje jak o společenskovědním výzkumu, tak o dalších tématech. Předmět je zakončen sepsáním návrhu výzkumu, ke kterému každý účastník dostane individuální zpětnou vazbu.