Předmět zahrnuje tyto oblasti:
– jazyková pravidla srozumitelnosti: stručnost, užívání aktiva, spojování větných členů, umístění jádra sdělení ve větě, strukturování vět a odstavců do sémanticky koherentních celků;
– logická pravidla srozumitelnosti: základy sylogistické argumentace;
– struktura právního argumentu: formulace právní otázky, popis pramenů práva, aplikace práva na fakta a tvorba závěrů;
– analýza textů a jejich editování.
V rámci předmětu si studenti osvojují základy psaní srozumitelného právního textu. Rozborem příkladů dochází ke zjištění, že totéž sdělení (obsah) lze formulovat srozumitelně a méně srozumitelně, přičemž srozumitelný text vyžaduje především vnitřní kázeň autora a dodržení řady jasně formulovaných pravidel. Tato pravidla srozumitelnosti pak studenti aplikují nejprve na úrovni menších celků – vět a odstavců, poté na úrovni celého textu. Abychom zpochybnili pověru, že nesrozumitelnost právního textu je dána jeho odborností, analyzují studenti texty z oboru práva i texty neprávní. Cílem předmětu je rozvíjet schopnost formulovat brilantní právní text.
Výuka probíhá formou kombinace stručného teoretického výkladu o pravidlech srozumitelného psaní, praktické analýzy příkladů a přípravy vlastních právních textů. V příkladech jednotlivých typů právních textů poskytnutých vyučujícími studenti hledají formální a obsahové chyby a sami následně typově obdobné texty zpracovávají. Na závěr výuky studenti upravují vybrané právní texty (rozsudky Nejvyššího soudu, tiskové zprávy Ústavního soudu, příklady z advokátní praxe) tak, aby byly srozumitelnější.
Účast na předmětu, praktická analýza konkrétních případů a vlastní editování právních textů rozvíjí důležité právní dovednosti, mezi které patří zejména:
– schopnost jasně a přesně uvažovat,
– příprava a formulace srozumitelného právního textu,
– správná formulace právních argumentů,
– analýza konkrétních právních problémů.
Předmět vyžaduje soustavnou přípravu na semináře v průběhu semestru. Studenti se podílejí na přípravě různých úkolů (zejm. mění nesrozumitelné formulace za srozumitelnější), které zpracovávají ve skupinách i samostatně. Kvalitní a průběžná příprava na semináře (tj. řádné plnění zadaných úkolů) je jednou z podmínek pro získání kolokvia.
Předmět je určen primárně pro studenty druhého a vyššího ročníku. Pro studenty prvního ročníku může být předmět příliš náročný, jelikož v něm intenzivně pracujeme s občanskoprávními texty. Aby byl předmět pro studenty přínosný, je třeba, aby se základně orientovali v závazkovém právu a občanském právu procesním.