Charles Explorer logo
🇨🇿

Ekonomická analýza hospodářské soutěže

Předmět na Právnická fakulta |
HOPV0151

Sylabus

Předmět zahrnuje tato témata:

-        Úvod do soutěžní ekonomie a soutěžního práva a jeho historický vývoj, ekonomické teorie a školy soutěžního práva

-        Základní principy a pojmy soutěžního práva → soutěžitel, relevantní trh, narušení hospodářské soutěže, újma, dopad na obchod mezi členskými státy EU, výjimky

-        Zakázané dohody → obecně, druhy – horizontální a vertikální, cílové a účinkové dohody. Zneužití (kolektivního) dominantního postavení → obecně, druhy – vylučovací a vykořisťovací praktiky

-        Horizontální a vertikální dohody → ekonomické a jiné obrany na praktických příkladech (např. kauza tzv. benzínového kartelu; tendrové kartely – bid rigging, exklusivní dohody na on-trade trhu s pivem – kauza Interbrew, Heineken, Pilsner Urquell; problematika restrikcí on-line prodeje atd.)

-        Vylučovací praktiky → ekonomické a jiné obrany na praktických příkladech (např. stlačování marží – kauza Deutsche Telekom; predátorské ceny a diskriminace – kauza Post Danmark; další vylučovací praktiky – kauza Intel, šetření společnosti Google ve věci Android atp.)

-        Vykořisťovací praktiky → ekonomické a jiné obrany na praktických příkladech (zejm. problematika posuzování excesivních cen) Spojování soutěžitelů → druhy spojení, kontrola soutěžitelů, substantivní posuzování spojení, EU a národní dimenze spojení, (plně funkční) joint venture, závazky 8

-        Spojování soutěžitelů → druhy spojení, kontrola soutěžitelů, substantivní posuzování spojení, EU a národní dimenze spojení, (plně funkční) joint venture, závazky. Horizontální spojení soutěžitelů→ ekonomické a jiné obrany na praktických příkladech. Vertikální a konglomerátní spojení soutěžitelů → ekonomické a jiné obrany na praktických příkladech

-        Soukromoprávní prosazování soutěžního práva → základní principy, kalkulace škody podle ekonomických modelů

-        Vztah ex ante a ex post regulace v soutěžním právu se zaměřením na ekonomické sektory podléhající speciálnímu soutěžnímu režimu → bankovní a finanční služby, telekomunikace, energetika, doprava (např. kauza MasterCard, Visa International, Visa Europe, Student Agency)

-        Veřejná podpora a jiné způsoby narušení hospodářské soutěže ze strany státu → dotace, státní záruky, daňové úlevy a jiná zvýhodnění (např. podpora výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů – kauza Preussen Elektra a další)

Anotace

Cílem tohoto předmětu je seznámit studenty s možnostmi využití ekonomické analýzy v českém a evropském soutěžním právu a jejím významem pro danou oblast. Důraz bude kladen na ekonomické ukazatele zohledňované při posuzování zakázaných dohod (včetně kartelů), zneužití dominantního postavení a spojování soutěžitelů. Předmět se dotkne rovněž soukromoprávního vymáhání soutěžního práva včetně způsobů kvantifikace škody vzniklé porušením antitrustových pravidel s použitím ekonomického modelování. Stranou nezůstanou ani případy narušení hospodářské soutěže členskými státy EU, včetně oblasti veřejné podpory, a dále případy narušení hospodářské soutěže v ekonomických sektorech podléhajících speciálnímu regulatornímu režimu. Důraz bude kladen na aplikační stránku a na případové studie, které budou prezentovat externí přednášející, kteří jsou odborníci z praxe a dlouhodobě se zabývající jak vymáháním evropských a vnitrostátních soutěžních pravidel z pozice regulátora, tak obhajobou šetřených soutěžitelů z pozice zastupujícího advokáta.

Předmět z hlediska ekonomického rozšiřuje vyučované právní předměty věnující se soutěžnímu právu, především předmět Soutěžní právo.

Při řešení praktických případů porušení soutěžních pravidel rozhodovaných Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže a Evropskou komisí si studenti osvojí znalost stěžejních ekonomických principů uplatňovaných v soutěžním právu a při posuzování protisoutěžních praktik, včetně příčin jejich vzniku a způsobů řešení. Měli by být schopni právní principy ochrany spotřebitele a hospodářské soutěže zdůvodnit ekonomickými argumenty. Měli by rozumět aplikaci ekonomických nástrojů při určení prvků relevantního trhu a určení cen.