Předmět zahrnuje tato témata:
- Základní pojmy etiky v podnikání
- Základní etické a lidskoprávní hodnoty a jejich úloha v mimoprávní regulaci. Vznik etiky v podnikání – její teoretické základy a cíle
- Tradiční koncepty a systémy ctností
- Moderní koncepty hodnot – etický (filozofický), sociální, institucionální
- Proč se firmám vyplácí společensky odpovědné chování?
- Etický kodex a jeho zavedení do praxe
- Ověřování firemní kultury – nová role interního auditu, etický a sociální audit jako nástroj zkvalitnění etického řízení.
- Společenská odpovědnost podniku, jako nástroj konkurenceschopnosti organizace
- Společenská odpovědnost podniku na příkladu advokátní kanceláře.
- Manažerská etika a integrita manažera
- Profesní etika
- Integrita a etika veřejné správy
Předmět je koncipován jako mezioborový, přičemž základní metodologická, ale i obsahová východiska tvoří obecná etika, resp. praktická filozofie a obecná ekonomie. Cílem předmětu je porozumět etice v podnikání, etice podnikatele a etice podniku, jakož i profesní etice, manažerské etice a etice veřejné správy. Značný důraz je kladen na seznámení studentů jak s tradičními, tak i moderními etickými hodnotami a normami (interními pravidly), tak i metodami a nástroji etiky v podnikání a etického řízení firmy, včetně ověřených postupů a jejich zavedení do praxe.
Studenti jsou po absolvování předmětu schopni:
- Využívat etické a kulturní hodnoty jako mimoprávní (interní) pravidla, tj. jako doplněk právní regulace;
- Interpretovat základní nástroje a metody etiky v podnikání, resp. etického řízení organizace, zejména etického kodexu, společenské odpovědnosti podniku, etického a sociálního auditu;
- Identifikovat etické problémy a dilemata v podnikatelské činnosti;
- Využívat z ákladní etické kompetence v hospodářské činnosti;
- Správně se orientovat v profesní etice a etice i integritě veřejné správy.