Předmět Mediální právo zahrnuje tato témata:
- Autorské právo v mediálním prostředí – smluvní vztahy, citace, zpravodajská licence a jiné mimosmluvní instituty užití, zaměstnanecká díla, neoprávněné užití, autorské právo a internet
- Ochrana osobnosti člověka a ochrana pověsti právnické osoby včetně judikatury
- Vysílací právo a audiovizuální služby na vyžádání
- Tiskové právo a média veřejné služby
- Regulace reklamy
- Trestněprávní aspekty
Mediální právo je systémem právních norem z řady oborů soukromého i veřejného práva. Cílem předmětu je seznámit studenty s rozličnými právními aspekty činnosti médií. Pozornost bude věnována autorskému právu v prostředí masové komunikace – zaměstnanecká díla, licence, výjimky (zákonné licence). Bude podán výklad ochrany osobnosti člověka a ochrany pověsti právnické osoby. Důraz bude kladen na nároky z porušení těchto práv včetně specifik práva na odčinění nemajetkové újmy. Studenti získají přehled jak v oblasti tiskového práva, tak práva vysílacího, jakož i stran médií veřejné služby. Stranou pozornosti nezůstane on-line zpřístupňování obsahu a otázka odpovědnosti za obsah vč. diskusí. Bude podán výklad regulace reklamy i audiovizuálních služeb na vyžádání. Rámec doplní i exkurz do trestněprávních aspektů mediálního obsahu a činnosti novinářů. Cílem předmětu je seznámit studenty nejen s aktuální úpravou mediálních předpisů, ale i s širšími společenskými a historickými souvislostmi konkrétní úpravy a její genezí, jakož i s aplikací předpisů v praxi, včetně uplatnění práv soudní cestou.
Předpokládá se, že studenti před absolvováním předmětu budou mít osvojeny minimálně základy občanského práva hmotného, jejich neznalost představuje pro studenty nevýhodu a může ohrozit schopnost porozumět výkladu.