Předmět zahrnuje tato témata:
- Ekonomická teorie kriminality, základní model, hlavní mechanismy a implikace.
- Jsou zločinci racionální?
- Dohoda o vině a trestu a další alternativní trestní procedury: trade-off mezi efektivností a spravedlností?
- Subjektivní dopad trestu na trestaného a implikace pro trestní politiku.
- Databáze DNA: náklady, přínosy a rizika.
- Korupce, měření a protikorupční politiky.
- Jaké faktory mohou vysvětlovat dlouhodobý pokles kriminality v Evropě a Spojených státech?
Probíraná témata a literatura budou aktualizovány tak, aby sledovaly aktuální poznatky a otázky v trestní politice.
Předmět se dívá na problematiku kriminality a dalšího nelegálního jednání pomocí nástrojů ekonomické teorie. Tento přístup, který byl odstartován průkopnickou prací Garyho Beckera (1968) o zločinu a trestu, dnes představuje jeden z hlavních proudů teorie a empirie kriminality. Prvotním východiskem je racionalita jednání, kdy kriminální aktivita reflektuje benefity a náklady s ní spojené. To umožňuje strukturované studium a analýzu klíčových faktorů ovlivňujících kriminalitu.
V rámci výuky se budeme věnovat otázkám jako: Jsou zločinci racionální? Jak reagují na změny pravděpodobnosti potrestání a přísnosti trestu? Jaké faktory ovlivňují přísnost trestu z hlediska pachatele? Jaké jsou společenské funkce a limity trestní politiky? Jaké faktory mohou vysvětlovat dlouhodobý pokles kriminality v Evropě a Spojených státech?
Po absolvování předmětu by studenti měli:
- rozumět klíčovým pojmům v problematice zločinu a trestní politiky,
- mít přehled o současném stavu poznání v hlavních oblastech ekonomie kriminality a o stále otevřených otázkách,
- být schopni vyhodnotit alternativní opatření pro kontrolu trestné činnosti z hlediska jejich dopadů na kriminální jednání a společenských konsekvencí,
- být schopni identifikovat a kriticky číst empirické výzkumy o trestn é činnosti, trestním právu a trestním řízení.
Předmět je založen na kombinaci přednášeného materiálu a seminářů s aktivní účasti studentů. Dvojice hodin (přednáška a seminář) je vždy orientována na konkrétní téma. Na přednášce vyučující postuluje otázku a prezentuje analytický aparát (relevantní teoretický model, přehled dosavadního empirického výzkumu k otázce), který je užitečný k jejímu zodpovězení. Na přednášku bude navazovat materiál pro studium na doma. Vybraná skupina studentů bude mít za úkol tento materiál prostudovat detailněji, aktualizovat jej o nové poznatky a připravit přehled a kritické shrnutí získaných poznatků pro ostatní účastníky semináře. Na začátku semináře pak tito studenti prezentují poznatky k postulované otázce a spolu s vyučujícím nastolují body pro diskusi nad jednotlivými texty.