Předmět zahrnuje tato témata:
- Pojem, předmět, systematika a vývoj spotřebitelského práva, evropské spotřebitelské acquis
- Spotřebitel – pojem a vymezení, princip ochrany slabší strany a jeho soukromoprávní limity, hledisko průměrného spotřebitele
- Právn í ochrana spotřebitele ve světle národní legislativy
- Uzavírání smluv distančním způsobem a závazky ze smluv uzavíraných mimo obchodní prostory
- Zneužívající klauzule a soudní ochrana spotřebitelských smluv
- Odpovědnost za škodu způsobenou vadou výrobku
- Nekalé obchodní praktiky a jejich postih
- Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů
- Finanční služby, ochrana spotřebitele, finanční arbitr
- Telekomunikační smlouvy, ochrana spotřebitele a ČTÚ
- Energetické smlouvy, ochrana spotřebitele a ERÚ
- Cestovní smlouvy a letecká přeprava
Spotřebitelské právo je dílčím odvětvím občanského práva, jehož předmětem jsou smluvní vztahy vznikající mezi podnikateli – obchodníky, dodavateli – a jejich zákazníky – spotřebiteli. Právní úprava ochrany spotřebitele prostupuje do mnoha právních odvětví, a to jak na úrovni veřejného, tak práva soukromého.
Hlavním cílem předmětu je studentům poskytnout ucelený přehled o problematice spotřebitelského práva a ochrany spotřebitele v rámci národní a evropské právní úpravy. Studenti si po absolvování předmětu osvojí např. znalosti právních jednání spotřebitelů, jakožto slabších smluvních stran, v souvislosti se všeobecnými obchodními podmínkami a v souvislosti s tzv. formulářovými smlouvami, znalosti spojené s vymáháním spotřebitelských práv, ale zároveň i znalosti obsáhlé a stále vznikající judikatury.
Hostující přednášející se ve svých výkladech zaměří i na problematické otázky ochrany spotřebitele v oblastech zvláštních smluv.