Charles Explorer logo
🇨🇿

Etika v podnikání

Předmět na Právnická fakulta |
HP0101

Sylabus

Přehled obsahu přednáškových témat (sylabus):

1.      Úvod do etiky v podnikání (1): vymezení základních pojmů – morálka, etika, mravnost (PhDr. Mgr. Pavel Seknička, Ph.D.)

2.      Úvod do etiky v podnikání (2): Vztah etiky a ekonomie (PhDr. Mgr. Pavel Seknička, Ph.D.)

3.      Proč by se podnik měl chovat eticky? Byznys a lidská práva. Interní a externí pravidla. Morální limity trhu.  (PhDr. Mgr. Pavel Seknička, Ph.D.)

4.      Tradiční koncepty a systémy ctností (PhDr. Mgr. Pavel Seknička, Ph.D.)

5.      Moderní koncepty hodnot – etický (filozofický), sociální, institucionální (PhDr. Mgr. Pavel Seknička, Ph.D.)

6.      Etické hodnoty trhu a hospodářské činnosti.  (PhDr. Mgr. Pavel Seknička, Ph.D.)

7.      Etický kodex a jeho operacionalizace (PhDr. Mgr. Pavel Seknička, Ph.D.)

8.      Etické kodexy v praxi (PhDr. Mgr. Pavel Seknička, Ph.D.)

9.      Společenská odpovědnost podniku jako významná součást kultury a etiky v podnikání (PhDr. Mgr. Pavel Seknička, Ph.D.)

10.    Kulturní a etické aspekty corporate governance (PhDr. Mgr. Pavel Seknička, Ph.D.)

11.    Teorie zájmových skupin – koncepce využitelné pro etiku v podnikání. (PhDr. Mgr. Pavel Seknička, Ph.D.)

12.     Společenská odpovědnost podniku na příkladu advokátní kanceláře. (Marcela Hogenová)

13.     Etický a sociální audit jako nástroj zkvalitnění etického řízení. Ověřování firemní kultury – nová role interního auditu. (PhDr. Mgr. Pavel Seknička, Ph.D.)

14.     Etika a integrita ve veřejné a státní správě (PhDr. Mgr. Pavel Seknička, Ph.D.)

15.     Profesní etika (PhDr. Mgr. Pavel Seknička, Ph.D.)

Anotace

Povinně volitelný předmět „Etika v podnikání“, resp. podnikatelská etika, je koncipován jako mezioborový, přičemž základní metodologická, ale i obsahová východiska tvoří obecná, resp. filozofická etika, aneb praktická filozofie ve vztahu k obecné ekonomii. Cílem předmětu je porozumět etice v podnikání (podnikatelské etice), etice podnikatele a etice podniku, jakož i obecnějším vztahům mezi etikou a ekonomií.

Značný důraz je kladen na seznámení studentů jak s tradičními, tak i moderními nástroji a metodami etiky v podnikání a etického vedení firmy, včetně ověřených postupů a jejich operacionalizaci v praxi. Zvláštní pozornost je také věnována osvojování si etických požadavků, závazků či pravidel, nových způsobů morálního uvažování, jakož i reakci na aktuální problémy v praxi.