The course of Legal History of Churches starts with the Moses’ Law, its origins and developments. It distinguishes between the written Torah, as contained in the Biblical Canon, and the verbal Torah, as reflected in both parts of the Talmud. The course focuses on individual parts of the written Torah, as these were codified. In detail it deals with social legislation of the Ancient Israel, the protection of personal rights and other legal branches. It describes the origins of the Talmud - Mishna and Gemara and post-Talmudic writings.
The second part of the subject concentrates on the relationship of Christianity and the Roman state. It discusses sources of information on Primary Church and its legal order including the development of the Biblical Canon. It notices legal parts of writings of Apostolic Fathers, Church Men of Letters, and Church Fathers. It describes in detail the origins of monkshood and the history of Councils, individual types of Caesaro-Papism, institutions of the ownership of Churches, and their transformation into the Patronate law.
Lectures discussing the period of High Medieval Ages provide the background of the Reformation Movement, God’s Peace, of the exemption of monasteries until the canonical investiture fights, of concordat(e)s and monastic reforms. The lectures consider the development of Canon Procedural Law and describe all important sources and collections of Church Law, in particular Grecian’s Decree, old compilations and all parts of Corpus Iuris Canonici. Inquisition, Pope Schism and Concilliarism are discussed in relation to Late Middle Ages.
Following the chapter on the origins of Galicanism individual streams of Protestant Reformation in Europe and America are lectured, as well as Protestant and Catholic Jurisdictionalism in the Absolutist Era.
Final chapters of the course focus on Modern Era characterized by separation and coordination systems. After the explanation of the Post-Trident Pope Centralism and Iuridism consequential changes leading to a deep reform of Canon Law, the relationship between the state and the Church in totalitarian regimes and democratic states are discussed. Significant parts are devoted to legal consequences of Ecumenical Movements from its beginning and to the changes of Concordat(e) Law after 2nd Vatican Council.
Právní dějiny církví jsou obecně povinně volitelným předmětem, který je spolu s předměty Církevní právo, Manželské a procesní právo církevní, Správní a majetkové právo církevní, Konfesní právo a SVOČ: Církevní právo součástí modulu povinně volitelných předmětů Církevní právo.
Ve své první části pojednávají Právní dějiny církví o mojžíšském právu, jeho vzniku a rozvoji. Zabývají se Tórou a Talmudem. Podrobněji se zabývají sociálním zákonodárstvím starého Izraele, ochranou osobnosti a dalšími právními odvětvími.
V druhé části se zabývají křesťanstvím a jeho vztahem ke světské moci. Probírají vznik Nového zákona, právního řádu prvotní církve a právních částí děl apoštolských otců, církevních spisovatelů a církevních otců.
V části věnované období středověku popisují rozvoj církevní organizace na západě i na východě, dějiny papežství a koncilů a vznik mnišství, jednotlivé typy cézaropapismu, instituci vlastnických kostelů a jejich transformaci do patron átního práva. Objasňují pozadí církevního reformního hnutí, Boží mír, exempci klášterů, boj o investituru, konkordáty, reformy papežské volby a vznik nových řeholních řádů. Zabývají se rozvojem kanonického procesního práva a popisují všechny významnější zdroje a sbírky církevního práva, zejména systematiku Graciánova dekretu a dalších částí souboru Corpus Iuris Canonici. Pojednávají o inkvizici, papežském schizmatu a konciliarismu.
V části věnované reformaci se věnují jednotlivým proudům reformace na evropském kontinentu, na britských ostrovech i v Americe. Současně se zabývají reformou církevní kázně na Tridentském koncilu a bojem o lidská práva v Latinské Americe (de Vitoria, de las Casas, redukce).
Následují kapitoly o moderním období vyznačující se systémy odlukovými a koordinačními. Po výkladu problematiky potridentského papežského centralismu a juridismu se probírají postupné změny vedoucí k hluboké reformě kanonického práva a k jeho kodifikacím ve 20. století. Zabývají se poměrem církve a státu v totalitních režimech a v demokratických státech.
Významná část je věnována právním důsledkům ekumenického hnutí od jeho počátků a proměnám konkordátního práva od Druhého vatikánského koncilu.
Studenti získávají hlubší vhled do obecných i právních dějin, rozšiřuje se jim významným způsobem obzor jejich všeobecného vzdělání a lépe mohou reagovat na současnou legislativu v oblasti lidských práv a konfesního práva. Předmět je uschopňuje hlouběji pochopit všechny další čtyři předměty modulu Církevní právo a právní instituty v nich probírané.
Pro zapsání předmětu Právní dějiny církví je vhodné, aby měl student absolvován předmět Církevní právo, není to však podmínkou.
Absolvovaný předmět není možné opakovaně zapsat.