Předmět zahrnuje tato témata:
1) Pojem, předmět, prameny mezinárodního mediálního práva - Vymezení pojmu mezinárodního mediálního právo - Prameny právní úpravy - Role médií ve společenském řádu - Evropská úprava audiovizuálních mediálních služeb
2) Masová média - Pojem a vymezení masových médií - Tisková média - Elektronická média - Digitální média
3) Druhy elektronických médií - Evropská regulace médií veřejné služby - Právní úprava médií veřejné služby v USA - Komerční média - Licencování médií a jejich přeshraniční dopady
4) Regulační orgány mediálních trhů - Role národních vlád při regulaci médií - Zvláštní regulační orgány mediálního trhu zemí Evropské unie a Velké Británie - Vliv judikatury Evropského soudu pro lidská práva na regulaci médií - Samoregulace médií
5) Ochrana osobnostních práv před zásahy v médiích - Definice a druhy osobnostních práv - Ochrana cti a důstojnosti - Judikatura Evropského soudu pro lidská práva v oblasti osobnostních práv - Systémy ochrany osobnostních práva v digitálních médiích
6) Mezinárodní regulace reklamy a reklamního trhu - Druhy reklamy a jejich regulace - Obsahová regulace reklamy - Etika reklamy - Klamavá a srovnávací reklama
7) Mezinárodní aspekty nekalé soutěž v médiích - Pojem nekalé soutěže - Nekalosoutěžní delikty - Evropská úprava nekalé soutěže - Mezinárodněprávní ochrana před nekalosoutěžními delikty
8) Autorské právo v médiích - Vymezení předmětu autorských práv a díla - Mezinárodněprávní ochrana autorských práv - Autorská díla v digitálních médiích - Mezinárodní smlouvy týkající se autorských práv
9) Evropské mediální právo - Směrnice o audiovizuálních mediálních službách - Lineární a nelineární mediální služby - Úprava elektronických médií v SFEU - Role Evropské komise při regulaci evropského mediálního trhu
10) Mediální právo vybraných zemí - Typy právní regulace - Systémy předběžné a následné kontroly obsahu médií - Konflikt mezi pojetím svobody slova v evropských zemích a USA
11) Přeshraniční fúze mediálních společností - Regulace koncentrace mediálního trhu - Fúze mediálních společností s mezinárodním přesahem - Zákaz státní podpory mediálních společností - Podpora nezávislé a evropské tvorby v médiích
12) Mezinárodní spory ochranu investic do médií - Mezinárodní smlouvy o ochraně investic - Způsob řešení investičních sporů - Pojem médií jako zahraniční investice - Licenční řízení a ochrana zahraničních investic
13) Role médií v politickém systému - Státní média - Mediální kontrola výkonné moci - Mediální kontrola soudní moci - Metody právní úpravy postavení médií a novinářů
Předmět se zabývá formou masové komunikace a do určité míry i formou sociálních institucí, které sdělení masové komunikace produkují a rozšiřují. Dále se soustřeďuje na právní regulaci obsahu těchto sdělení. Důležitými tématy předmětu jsou proto mezinárodně právní úprava svobody projevu a jejího institucionálního zabezpečení, princip otevřené justice a spravedlnosti, státní zásahy do médií, realizace základních lidských práv a svobod v činnosti médií, balance mezi jednotlivými články evropské Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod (právo na informace, svoboda projevu a právo na soukromí), ochrana osobnosti, právo na zveřejňování tajných informací, cenzura, reklama, institucionální zabezpečení plurality v médiích, samoregulace médií, regulace vysílání a ochrana mladistvých v médiích. Předmět se tak zabývá jednak formami šíření sdělení veřejnosti a jednak obsahem těchto sdělení.
Studenti budou po absolvování předmětu schopni se principiálně orientovat v řešení případů nejen obsahujících mezinárodní prvek, ale i řady případů čistě vnitrostátních, které mají se zahraničím spíše nepřímou souvislost. Studenti získají široký přehled v otázkách masových médií, jejich vlastního fungování, jejich kontroly ze strany státu, unijní a vybrané vnitrostátní právní úpravy. Budou také informováni o vybrané unijní judikatuře a osvojí si práci s ní.