Charles Explorer logo
🇬🇧

History of Mass Media I

Class at Faculty of Social Sciences |
JJB001

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Rozpis probíraných témat:1. Cíle předmětu, seznámení s tématy přednášek a podmínkami splnění předmětu. a) seznámení s cíli a pravidly předmětu, zadání literatury; pravidla citací a upozornění na plagiáty2. Základní pohledy na výklad dějin médií, periodizace vývoje médií, technologické předpoklady vzniku a vývoje médiía) vymezení pojmu periodický tiskb) možné přístupy k periodizaci médií c) technologie jako předpoklad pro vývoj médiíJIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: K periodizaci vývoje médií. In: Acta Musei Nationalis Pragae, Řada C - Literární historie, Svazek LI (2006), číslo 1?4, ISSN 0036-5351, s. 27-32,BEDNAŘÍK, P. - JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: Dějiny českých médií, Praha, Grada, 2011, s. 15 až 30JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: Média a společnost, Praha: Portál, 2003REIFOVÁ, I. (ed.): Slovník mediální komunikace, Praha. Portál 2004VOIT, P.: Encyklopedie knihy, Praha: Nakladatelství Libri, 2006

KOVARIK, Bill. Revolutions in communication: media history from Gutenberg to the digital age. New York: Continuum, c2011. ISBN 978-1-4411-9495-4.3. Zrození periodického tisku (tisk 17. stol. na příkladu Německa, Anglie, Francie)a) letáky a pamflety jako předchůdci novinb) první periodické noviny v kontinentální Evropě a v Anglii KÖPPL, L. - KÖPPLOVÁ, B.: Dějiny světové žurnalistiky, Praha: Novinář, 1988 PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005VOIT, P.: Encyklopedie knihy, Praha: Nakladatelství Libri, 2006

KOVARIK, Bill. Revolutions in communication: media history from Gutenberg to the digital age. New York: Continuum, c2011. ISBN 978-1-4411-9495-4.4. Tisk a rozvoj politického života modernizující se společnosti: cenzura a svoboda projevu a) pojetí cenzury a svobody projevu od konce 15. století do 40. let 20. století (John Milton, Benjamin Franklin; Thomas Paine; Karl Marx, první světová válka) KÖPPL, L. - KÖPPLOVÁ, B.: Dějiny světové žurnalistiky, Praha: Novinář, 1988 PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005SERAFÍNOVÁ, D.: Dějiny svetového novinárstva II. Dejiny francúzského novinárstva, Bratislava: Univerzita Komenského, 1994VOIT, P.: Encyklopedie knihy, Praha: Nakladatelství Libri, 2006TINDALL, G. B., SHI, D. E.: Dějiny USA, Praha: Nakladatelství Lidové noviny 1994 (a další vydání)TOCQUEVILLE, DE A.: Demokracie v Americe I. a II.,Praha: Lidové noviny 1992 ---: Listy Federalistů. Olomouc: Vydavatelství University Palackého v Olomouci, 1990

KOVARIK, Bill. Revolutions in communication: media history from Gutenberg to the digital age. New York: Continuum, c2011. ISBN 978-1-4411-9495-4.5. Proměny postavení novináře v dějinách (dějiny novinářských spolků a novinářského vzdělávání) a) Růst vzdělanosti a čtenářské spolky jako předpoklad pro rozvoj periodického tiskub) proměny postavení novináře ve společnostiCHARLE, Ch.: Intelektuálové v Evropě. Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004HABERMAS, J: Strukturální proměna veřejnosti, Filosofia, 2000PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 20056. Film a média7. Velké vydavatelské domy 19. a 20. století (v anglicky mluvících zemích)a) denní tisk ve Velké Británii ve druhé polovině 19. století a změny v pojetí tisku, northcliffovská revoluce; b) W. R. Hearst a J. Pulitzer jako představitelé vydavatelských osobností v USA v poslední třetině 19. století TINDALL, G. B., SHI, D. E.: Dějiny USA, Praha: Nakladatelství Lidové noviny 1994 (a další vydání)PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005

KOVARIK, Bill. Revolutions in communication: media history from Gutenberg to the digital age. New York: Continuum, c2011. ISBN 978-1-4411-9495-4.

VEČEŘA, Pavel. Úvod do dějin tištěných médií. Praha: Grada Publishing, 2015. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-4178-9. 8. Velké vydavatelské domy 19. a 20. století (v německy mluvících zemích)a) Ullstein, Hugenberg, Ringier ad.)PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005HUMPHREYS. P.: Media and media policy in Germany, Oxford: Berg, 1994WILKE, J.: Grundzüge der Medien-und Kommunikationsgeschichte, Weimar, 2000

VEČEŘA, Pavel. Úvod do dějin tištěných médií. Praha: Grada Publishing, 2015. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-4178-9. 9. Postavení časopisů na mediálním trhu do poloviny 20. století a) rozvoj vědeckých a moralistních časopisů v 17. a 18. století b) rozvoj časopisů ve druhé polovině 19. století c) rozvoj časopiseckého trhu v USA (Reader´s Digest, Time, Newsweek, Life)d) odevzdání seminárních pracíMOTT, F. L.: History of Američan magazines, Vol. 4, 5, Cambridge: Harvard University Press, 1968ŠEFČÁK, L., VOJTEK, J.: Dějiny svetového novinárstva, díl 2, 3, Univerzita Komenského, 1994, 1997

VEČEŘA, Pavel. Úvod do dějin tištěných médií. Praha: Grada Publishing, 2015. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-4178-9. 10. Propaganda a její postavení v dějinách médií a) Propaganda a její využívání v médiích v době 1. světové války a v době nástupu Hitlera k moci ve 30. letech 20. stoletíb) Role propagandy v období studené válkyPROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005 ARENDTOVÁ, H.: Původ totalitarismu, Praha: Oikoymenh, 1996dokumentární film "Goebbelsův experiment"

KOVARIK, Bill. Revolutions in communication: media history from Gutenberg to the digital age. New York: Continuum, c2011. ISBN 978-1-4411-9495-4.11. Rezerva pro případné dokončení témat. 12. Shrnutí. Hlavní charakteristiky vývoje médií do poloviny 20. století

Annotation

This subject is intended for students of bachelor study in Journalism. It offers a basic overview of the development of media in modern societies with accent on historical, cultural, social, political and technological contexts and on the understanding of the media history as a history of pelicular type of social communication characteristic of the process of modernisation.