Témata přednášek :1. Úvod do předmětu - seznámení s cíli předmětu, studijními povinnostmi a odbornou literaturou; periodizace médií. 2. Období druhé republiky a Protektorátu Čechy a Morava Druhá republika: úloha tisku při změně politického uspořádání - cenzura - zastavení vydávání novin a časopisů.
Protektorát Čechy a Morava: média jako prostředek propagandy - změny ve struktuře tisku - cenzura - aktivističtí novináři - Národní svaz novinářů - ilegální tisk - perzekuce novinářů - fungování rozhlasu za protektorátu - zahraniční rozhlasové vysílání (Londýn, Moskva). 3. Léta 1945-1948 nový počátek a návaznost na staré tradicenová organizace tisku v Československu - úloha ministerstva informací - očista novinářského stavu - Svaz čs. novinářů - otázka cenzury.4.
Postavení a úloha médií v první polovině 50. letstudená válka a role médií v ní - akční výbory v únoru 1948 - perzekuce novinářů - legislativní opatření - změny ve struktuře tisku - cenzura, Hlavní správa tiskového dohledu - Svaz čs. novinářů - role médií při politických procesech - počátky televizního vysilání. 5. Proměny struktury a obsahů médií v letech 1956-1967 význam literárních časopisů, umělecká periodika - struktura tištěných médií - vývoj rozhlasu a televize - proměny cenzury - Svaz čs. novinářů - vzdělávání novinářů. 6.
Léta 1968-1969 úloha médií při podpoře politiky Pražského jara - zrušení cenzury - média v srpnu 1968 - obnovení cenzury - nástup normalizace 7. Nástup a působení normalizace na strukturu, obsahy a postavení médií 1970-1989personální změny v médiích, stranické prověrky - zrušení titulů periodického tisku - Čs. svaz novinářů ve službách ÚV KSČ - média jako nástroj propagandy - kampaň proti Chartě 77 - vzdělávání novinářů - média v čase přestavby - samizdat, rozhlasové stanice Hlas Ameriky a Svobodná Evropa - Listopad 1989.
Cílem předmětu Dějiny masových médií III je vyložit studentům bakalářského studia oboru Žurnalistika historii médií v období let 1938-1989. Studenti se seznamují s vývojem a postavením médií především v české společnosti.
Pojetí předmětu Dějiny masových médií III vychází z představy, že roli médií nelze pochopit bez poznání úzkého a stále komplexnějšího propojení politických, ekonomických a společenských proudů ve společnosti s mediální produkcí a strukturou médií. Předmět navazuje na předměty Dějiny masových médií I a II.