přijetí do bakalářského studia
Podmínky pro splnění studijních povinností:
Pravidelná a aktivní účast na seminářích podložená přípravou (včetně soustavného sledování mediální problematiky v současných českých médiích)
Prokázání osvojených znalostí v testu či souvislém textu v průběhu, resp. na konci semestru
Organizace studia: Předmět je rozdělen do tří měsíčních cyklů a je kombinací úvodních přednášek a navazujících seminářů ( s aktivní účastí frekventantů). 1. Cyklus - úvod do problematiky
* 1.1. P řednáška - Masová média, jejich vznik a současné postavení (Köpplová)
* 1.1.1. Seminář - Základní pojmy I důvody pro studium médií a mediální komunikace - postavení přisuzované médiím ve společnosti, vliv médií, moc médií role médií ve společnosti - zábava, informace, volný čas
* 1.1.2. Seminář - Základní pojmy II studium médií - rozdíl mezi komerčním a nekomerčním studiem, obsahy, ekonomické vztahy, rozdíl mezi výzkumem (research) a analýzou - časopisy tuzemské a zahraniční, základní dostupná literatura
* 1.1.3. Základní pojmy III masová média - tisk, rozhlas, televize, nová média; postavení médií ve společnosti (nezávislost, odpovědnost, normativní teorie chování médií) - veřejnost, příjemci, žurnalistika a novinář, informace - osvěta - propagace - propaganda - public relations; reklama, distribuce 2. Cyklus - Typologie médií a tištěná média
* 2.1. Přednáška - Typologie médií (Reifová)
* 2.1.1. Seminář - Typy a klasifikace médií na příkladu českých médií podle technologie (tisk, rozhlas, televize, nová média) podle obsahu (seriozní tisk - bulvární tisk, politická orientace, depolitizace, komercionalizace) podle majitele či provozovatele (soukromá média - veřejnoprávní média - státní média stranický tisk) podle dosahu (regionální a nadregionální) 2.1.2 Seminář - Česká tištěná média I (denní tisk) historické podmínky vzniku tištěných médií - počátky a vývoj českých tištěných médií na pozadí světového vývoje podstatné jevy ve vývoji denního tisku - politický tisk, masový tisk, stranický tisk, stratifikace českých deníků podle dosahu, periodicity, politické orientace, čtenosti, vlastnictví apod.; formy financování; tiskové agentury; 2.1.3. Seminář - Česká tištěná média II (časopisy) podstatné jevy ve vývoji časopisů - vědecké, odborné a zájmové časopisy, časopisy pro celou rodinu stratifikace českých časopisů podle obsahu (všeobecné, odborné, zájmové, zpravodajské, erotické atd.), zaměření na příjemce (dětské, ženské atd.), periodicity, čtenosti, vlastnictví apod.; formy financování a distribuce 3. cyklus - Audiovizuální média a jejich regulace
* 3.1. Přednáška - Televize a její postavení ve společnosti (Bednařík)
* 3.1.1. Seminář - Česká audiovizuální média I historické a technologické podmínky vzniku audiovizuálních médií, počátky přenosu signálu (broadcasting) ve světě a u nás rozhlas - historická role (kultura, propaganda) současné postavení a užití (příposlech, rozvoj autorádií, zábava, kontakt) typologie rozhlasových stanic na příkladu českých rozhlasů podle dosahu (lokální, regionální, celoplošné, řetězce), právního postavení a formy financování (veřejnoprávní, soukromé), typů programů (zpravodajské, hudební)
* 3.1.2. Seminář - Česká audiovizuální média II televize - typologie televizních stanic na příkladu českých televizí podle dosahu (lokální-obecní, regionální, celoplošné, řetězce), přenosu (terestrické, satelitní, kabelové, web-casting), právního postavení a formy financování (veřejnoprávní, soukromé), programové skladby (specializované, plnoformátové)
* 3.1.3. Seminář - Regulace médií
Způsoby regulace médií - rozdíl mezi samoregulací vlastní industrie (unie vydavatelů a vysílatelů), mediálních profesionálů (spolky, svazy, syndikáty a jejich kodexy a pravidla, autocenzura jednotlivce) a regulací státem.
?Mediální" zákony jako nástroje regulace.
Cenzura, její typy a úkoly.
Česká mediální legislativa, její principy a jednotlivé normy (?tiskový" zákon, zákon o vysílání, zákony o veřejnoprávních médiích, zákon o regulaci reklamy) a regulační orgány z ní vyplývající
Volnější typy působení na chování médií - mediální kritika, mediální výchova, občanské aktivity
Předmět Úvod do studia médií poskytuje posluchačům bakalářského studia oboru Žurnalistika základní výbavu nutnou k poučenému, analytickému a kritickému pohledu na masová média a jejich postavení a fungování v současné společnosti. Cílem kurzu je umožnit posluchačům chápat média v konkrétním prostředí jako sociálně a kulturně podmíněný systém a současný stav médií jako logický důsledek vývojových trendů a celkového společenského a dobového kontextu. V průběhu kurzu se posluchači seznámí s hlavními trendy v současném vývoji tradičních - tzv. masových - médií, tedy tisku, rozhlasu a televize, se zvláštním zřetelem na média v české společnosti. Posluchači by si měli osvojit základní přístupy k typologii médií a ke způsobům popisu a výkladu mediální soustavy. Na systému současných českých médií přibližuje předmět základní pojmy nutné k popisu a výkladu mediální krajiny, k pochopení a hodnocení postavení profesionálních komunikátorů, zejména novinářů, a k interpretaci mediovaných obsahů.
Předmět tvoří jeden celek - nabízející základní vhled do mediální komunikace - s Úvodem do studia komunikace, který na něj navazuje v LS, a Dějinami masových médií I (s nimiž má společně organizovanou část výuky).