Charles Explorer logo
🇬🇧

Introduction to Media Studies

Class at Faculty of Social Sciences |
JJB007

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

přijetí do bakalářského studia

Podmínky pro splnění studijních povinností:

Pravidelná a aktivní účast na seminářích podložená přípravou (včetně soustavného sledování mediální problematiky v současných českých médiích)

Prokázání osvojených znalostí v testu či souvislém textu v průběhu, resp. na konci semestru

Organizace studia: Předmět je rozdělen do tří měsíčních cyklů a je kombinací úvodních přednášek a navazujících seminářů ( s aktivní účastí frekventantů). 1. Cyklus - úvod do problematiky

* 1.1. Přednáška - Masová média, jejich vznik a současné postavení (Köpplová)

* 1.1.1. Seminář - Základní pojmy I důvody pro studium médií a mediální komunikace - postavení přisuzované médiím ve společnosti, vliv médií, moc médií role médií ve společnosti - zábava, informace, volný čas

* 1.1.2. Seminář - Základní pojmy II studium médií - rozdíl mezi komerčním a nekomerčním studiem, obsahy, ekonomické vztahy, rozdíl mezi výzkumem (research) a analýzou - časopisy tuzemské a zahraniční, základní dostupná literatura

* 1.1.3. Základní pojmy III masová média - tisk, rozhlas, televize, nová média; postavení médií ve společnosti (nezávislost, odpovědnost, normativní teorie chování médií) - veřejnost, příjemci, žurnalistika a novinář, informace - osvěta - propagace - propaganda - public relations; reklama, distribuce 2. Cyklus - Typologie médií a tištěná média

* 2.1. Přednáška - Typologie médií (Reifová)

* 2.1.1. Seminář - Typy a klasifikace médií na příkladu českých médií podle technologie (tisk, rozhlas, televize, nová média) podle obsahu (seriozní tisk - bulvární tisk, politická orientace, depolitizace, komercionalizace) podle majitele či provozovatele (soukromá média - veřejnoprávní média - státní média stranický tisk) podle dosahu (regionální a nadregionální) 2.1.2 Seminář - Česká tištěná média I (denní tisk) historické podmínky vzniku tištěných médií - počátky a vývoj českých tištěných médií na pozadí světového vývoje podstatné jevy ve vývoji denního tisku - politický tisk, masový tisk, stranický tisk, stratifikace českých deníků podle dosahu, periodicity, politické orientace, čtenosti, vlastnictví apod.; formy financování; tiskové agentury; 2.1.3. Seminář - Česká tištěná média II (časopisy) podstatné jevy ve vývoji časopisů - vědecké, odborné a zájmové časopisy, časopisy pro celou rodinu stratifikace českých časopisů podle obsahu (všeobecné, odborné, zájmové, zpravodajské, erotické atd.), zaměření na příjemce (dětské, ženské atd.), periodicity, čtenosti, vlastnictví apod.; formy financování a distribuce 3. cyklus - Audiovizuální média a jejich regulace

* 3.1. Přednáška - Televize a její postavení ve společnosti (Bednařík)

* 3.1.1. Seminář - Česká audiovizuální média I historické a technologické podmínky vzniku audiovizuálních médií, počátky přenosu signálu (broadcasting) ve světě a u nás rozhlas - historická role (kultura, propaganda) současné postavení a užití (příposlech, rozvoj autorádií, zábava, kontakt) typologie rozhlasových stanic na příkladu českých rozhlasů podle dosahu (lokální, regionální, celoplošné, řetězce), právního postavení a formy financování (veřejnoprávní, soukromé), typů programů (zpravodajské, hudební)

* 3.1.2. Seminář - Česká audiovizuální média II televize - typologie televizních stanic na příkladu českých televizí podle dosahu (lokální-obecní, regionální, celoplošné, řetězce), přenosu (terestrické, satelitní, kabelové, web-casting), právního postavení a formy financování (veřejnoprávní, soukromé), programové skladby (specializované, plnoformátové)

* 3.1.3. Seminář - Regulace médií

Způsoby regulace médií - rozdíl mezi samoregulací vlastní industrie (unie vydavatelů a vysílatelů), mediálních profesionálů (spolky, svazy, syndikáty a jejich kodexy a pravidla, autocenzura jednotlivce) a regulací státem.

?Mediální" zákony jako nástroje regulace.

Cenzura, její typy a úkoly.

Česká mediální legislativa, její principy a jednotlivé normy (?tiskový" zákon, zákon o vysílání, zákony o veřejnoprávních médiích, zákon o regulaci reklamy) a regulační orgány z ní vyplývající

Volnější typy působení na chování médií - mediální kritika, mediální výchova, občanské aktivity

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět Úvod do studia médií poskytuje posluchačům bakalářského studia oboru Žurnalistika základní výbavu nutnou k poučenému, analytickému a kritickému pohledu na masová média a jejich postavení a fungování v současné společnosti. Cílem kurzu je umožnit posluchačům chápat média v konkrétním prostředí jako sociálně a kulturně podmíněný systém a současný stav médií jako logický důsledek vývojových trendů a celkového společenského a dobového kontextu. V průběhu kurzu se posluchači seznámí s hlavními trendy v současném vývoji tradičních - tzv. masových - médií, tedy tisku, rozhlasu a televize, se zvláštním zřetelem na média v české společnosti. Posluchači by si měli osvojit základní přístupy k typologii médií a ke způsobům popisu a výkladu mediální soustavy. Na systému současných českých médií přibližuje předmět základní pojmy nutné k popisu a výkladu mediální krajiny, k pochopení a hodnocení postavení profesionálních komunikátorů, zejména novinářů, a k interpretaci mediovaných obsahů.

Předmět tvoří jeden celek - nabízející základní vhled do mediální komunikace - s Úvodem do studia komunikace, který na něj navazuje v LS, a Dějinami masových médií I (s nimiž má společně organizovanou část výuky).