Charles Explorer logo
🇬🇧

Processing Information Sources II

Class at Faculty of Social Sciences |
JJB020

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Předmět si zapisují studenti 3. (a vyššího) semestru.Podmínky pro splnění studijních povinností: Pravidelná aktivní účast ve výuce (tolerovány jsou tři omluvené absence), zápočet na základě referátu (resp. přijetí seminární práce) a zvládnutí závěrečného testu

Stručný program: 1. Úvod do problematiky, časový a tematický plán výuky, studijní literatura. Informace o zadávání referátů a tematickém zaměření semestrálních prací 2. Definování předmětu činnosti, typologie a kategorizace tiskových agentur, ČTK jako tisková agentura univerzální, národní a se zvláštním, tzv. veřejnoprávním statutem - s důrazem na poslání a zpravodajské úkoly vyplývající ze současné právní úpravy 3. Agenturní zpravodajství jako zdroj novinářských informací, charakteristika agenturní žurnalistiky domácí provenience, přehled produkce a služeb ČTK. Diversifikace nabídky a multimedializace.Seznámení s prostředím Infobanky ČTK: vyhledávací formuláře a formální náležitosti servisu - metadata (např. klíčová slova, priority) 4. Práce s Infobankou ČTK se zaměřením na informace o očekávaných událostech: avíza, deníky, události a plány 5. Práce s Infobankou ČTK se zaměřením na základní zpravodajský servis a jeho zdroje: charakteristika agenturního textového zpravodajství, kontinuita a nepravidelný tok informací, formáty agenturních zpráv: headline-fleš-standardní zpráva-verze-shrnutí, dokument, profil atd. 6. Práce s Infobankou ČTK se zaměřením na komunikaci agentury s odběratelem: upozornění, embargo, oprava, storno. Zadání seminárních prací. Konzultace výběru událostí, jejichž zpravodajské pokrytí agenturou a zvoleným médiem bude předmětem komparace v seminárních pracích. Vyhledání agenturních textů v IB. 7.-8. Návštěva vybraných zpravodajských redakcí ČTK se zaměřením na tvorbu multimediální produkce (textového servisu, fotoservisu, infografického, zvukového a audiovizuálního servisu) 9. Práce s Infobankou ČTK se zaměřením na archiv a dokumentační databáze 10. Test 11. Práce s agenturní produkcí v redakcích, výběr informací, zpracování, výsledná prezentace a odkaz na zdroj (s využitím semestrálních prací odevzdaných nejpozději v den testu).

Vyhodnocení testů. Závěr

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Stručná charakteristika:

Cílem výuky povinného předmětu Práce s informacemi II je v návaznosti na Žurnalistickou tvorbu I a II a Práci s informacemi I prohloubit znalosti studentů bakalářského cyklu prezenčního studia žurnalistiky o zdrojích novinářských informací. Na příkladě ČTK se studenti seznamují se soudobou agenturní produkcí domácí provenience a možnostmi jejího využívání v novinářské praxi. Referáty, případně seminární práce, jejichž přijetí je jednou z podmínek klasifikace, se orientují na zkoumání současného stavu agenturní produkce a využívání agenturního servisu v médiích. Práce v rozsahu 10 stran se odevzdávají nejpozději k termínu testu. Předmět je jednosemestrální a je ukončen klasifikovaným zápočtem na základě úspěšného absolvování závěrečného písemného testu. Podmínkou zakončení předmětu je aktivní účast ve výuce (tolerují se tři absence).