Charles Explorer logo
🇬🇧

New Media and Journalism

Class at Faculty of Social Sciences |
JJB025

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1) Úvod do problematiky "nových" médií, proměna žurnalistiky po nástupu síťových digitálních médií (základní pojmový rámec): éra internetové (on-line) žurnalistiky, internetová vers. tradiční žurnalistika, vybrané formy internetové žurnalistiky (žurnalistiky participativní, občanská, datová, mobilní atd.). Obecná charakteristika a vymezení oblasti. Definice směrů, které v rámci oblasti rozlišujeme. meet.google.com/qnh-bpkm-khm

2) Historické milníky vlivu nových médií na žurnalistiku: zásadní události posledních dvou dekád, jež měly vliv na podobu a utváření současné žurnalistiky v "nových" médiích. meet.google.com/cps-ghqe-akx

3) Role digitálních technologií: logika technologického prostředí, konvergentní média, resp. konvergující žurnalistika. Porozumění vlivu konkrétních technologií na současnou žurnalistiku v "nových" médiích. meet.google.com/xey-gfxs-dwu4) Prvky umělé inteligence v žurnalistice: automatizovaná žurnalistika, žurnalistika umělé inteligence. Aplikace prvků umělé inteligence ve zpravodajských médiích se zaměřením na globální zpravodajské agentury (např. AP, Reuters). meet.google.com/oxi-qard-pxd

5) Umělá inteligence vers. novinář: Proměny práce novináře v newsroomu s prvky umělé inteligence (automaticky generované texty ve sportovní a ekonomické žurnalistice, ověřování informací a zdrojů, vyhodnocování reakcí recipientů zpravodajských médií apod.).

6) Digitální obsahové formáty a distribuce obsahu: Exkurz do současných obsahových formátů a žánrů v "nových" médiích (předebším prostředí webu

2.0, sociální sítě) a přiblížení jejich následné distribuce s cílem maximalizace dosahu sdělení.

7) Placený digitální obsah: Přehled možností a trendů v rámci zpoplatňování obsahu na internetu. Nové možnosti financování médií. Vztah placeného obsahu tradičních a "nových" médií.

8) Etické aspekty žurnalistiky po nástupu internetové (on-line) žurnalistiky a žurnalistiky umělé inteligence: zkoumání problematiky nutnosti rychlého rozhodování, shromažďování informací online, reportování a tvoření obsahu v době nových médií.

9) Digitální newsroom: Fungování newsroomu po nástupu "nových" medií, synergické efekty při tvorbě obsahu, procesy uvnitř redakce, fenomén "multiskillingového novináře". Součástí přednášky bude případová studie konkrétního digitálního newsroomu v České republice.

10) Multimediální zpravodajství: Principy a tvorba multimediálního obsahu, zajištění jeho maximálně přirozené distribuce prostřednictvím různých platforem. Mobilní žurnalistika jako jedna z forem internetové žurnalistiky. Součástí přednášky bude případová studie konkrétního reportéra z praxe.

11) Dezinformace v éře internetové žurnalistiky a žurnalistiky umělé inteligence: zkoumání fenoménu "fake news" a cíleného ovlivňování mediálního prostoru skrze dezinformaci. Dopad na tradiční žurnalistiku a demokracii.

12) Komplexní případová studie vybraného zpravodajského média: zadání závěrečné práce. Praktické zkoumání fungování vybraného mediálního domu/značky. Demonstrace žurnalistiky v nových médiích v praxi.13) Budoucnost žurnalistiky a "nových" médií: Přehled současných trendů a předpokládaný vývoj oboru.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

► Stručná charakteristika předmětu:

Cílem kurzu je seznámit studenty s nejnovějšími trendy internetové a automatizované žurnalistiky a žurnalistiky umělé inteligence, čímž máme na mysli kvalitativně novou etapu ve vývoji zpravodajských médií ovlivněnou digitalizací, rozvojem počítačových sítí (resp. nástupem webu 2.0) a prvky umělé inteligence. Série přednášek zasazuje vliv médií, jež jsme si navykli označovat ajdektivem "nová" (tzn. síťových digitálních médií) do kontextu jednoho z autonomních typů sociální komunikace, jímž žurnalistika je. Obsah předmětu se pokouší nahlížet na nejnovější trendy v internetové žurnalistice a žurnalistice umělé inteligence z hledisek: 1) novináře-jednotlivce, 2) mediálních organizací či 3) příjemců obsahů zpravodajských obsahů. Nezbytnou podmínkou je porozumění základnímu pojmovému rámci (např. datová žurnalistika, mobilní žurnalistika, participativní žurnalistika, občanská žurnalistika, konvergence žurnalistiky apod.). Ambicí kurzu je poskytnout budoucím novinářům maximální možnou přípravu na práci v médiích současné doby, jež se bez vytváření obsahu pro nové platformy neobejdou.

► Jména vyučujících: Václav Moravec a kol. (Tomáš Hodboď, Ján Simkanič, Jiří Špaček atd.)

► Rozsah výuky: 1/1 LS

► Podmínky zapsání předmětu: přijetí do bakalářského studia

► Podmínky pro splnění studijních povinností: 1) aktivní účast na přednáškách doplněná studiem povinné i doporučené literatury (20% z celkového hodnocení), 2) zpracování případové studie v rozsahu 10 stran prokazující aplikaci teoretických poznatků na rozboru vybraného problému, který souvisí s problematikou internetovou žurnalistiky, a zpracování dílčích úkolů zadaných na přednáškách (50% z celkového hodnocení), 3) závěrečný písemný test prokazující znalosti získané studiem literatury a na přednáškách (30% z celkového hodnocení). Nesplnění jedné ze tří výše uvedených podmínek znamená neúspěšné ukončení předmětu.

► Počet kreditů: 5 (zkouška)