Charles Explorer logo
🇬🇧

Photojournalism of the second half of 20th Century, history and theoretical concepts

Class at Faculty of Social Sciences |
JJB041

Syllabus

FOTOŽURNALISMUS DRUHÉ POLOVINY 20. STOLETÍ, HISTORIE A TEORETICKÉ KONCEPTY  

POST-WAR HUMANISTIC PHOTOJOURNALISM

Obrazová agentura Magnum Photos, výstava Family of Man, časopisy Life, Look, Picture Post, Stern, Paris Match, Time Fotografové Weegee, Alfred Eisenstaedt, Henri Cartier-Bresson, Robert Capa, Werner Bischof, David Seymour, René Burri, Eugen W. Smith, Elliott Erwitt, Leonard Mc Combe, Bill Epridge, Marc Riboud, Leonard Freed, Robert Doisneau, Sebastio Salgado ad.. Esej - formy, vývoj, tendence. Fotografové.

PHOTOJOURNALISM AND DOCUMENTARY PHOTOGRAPHY IN POSTWAR CZECHOSLOVAKIA

Deníky a časopisy: Mladá fronta, Večerní Praha, Svět v obrazech, Květy, Mladý svět, kulturní týdeníky. Poezie všedního dne. Erich Einhorn, Karel Hájek, Josef Prošek, Václav Jírů, Bedřich Kocek, Stanislav Tereba, Václav Jirsa. "Výtvarný" fotožurnalismus a dokumentární fotografie.  Dagmar Hochová, Markéta Luskačová, Marie Šechtlová, Miloň Novotný, Jan Lukas, Karol Kállay. Týdeník Mladý svět a Leoš Nebor, Miroslav Hucek, Pavel Dias, Miroslav Zajíc. Magnum a  Josef Koudelka, Markéta Luskačová

WAR PHOTOJOURNALISM  

Válečná fotografie ve druhé polovině 20. století - kritická historie. Robert Capa, David Douglas Duncan, Donald McCullin, Philip Jones Griffith, Tim Page, Gilles Peress. James Nachtwey, Patrick Chauvell, Jan Šibík

CONTEMPORARY WAR PHOTOGRAPHY

Válečná fotografie jako ikona. Válečné porno. Estetizace války. Občanský fotožurnalismus. Váleční turisté. Válka v éře selfies. Manipulace ve válečné fotografii. Umění a válka. Utrpení na prodej. Dekonstrukce vizuálních klišé válečné fotografie.

DOCUMENTARY PHOTOGRAPHY IN THE WORLD

Newyorská škola fotografie - Weegee, Helen Levittová, Lisette Modelová, Diane Arbusová, Robert Frank, William Klein, Charles Harbutt, Lee Friedlander, Garry Winogrand, Joel Meyrowitz, William Eggleston, Styly světového fotografického dokumentu osmdesátých a devadesátých let. Martin Parr, R. Billingham, Karl de Keyzer, Nan Goldin, Nabuyoshi Araki, Alex Webb, Sebastiaõ Salgado, W. Tillmans, Stephen Shore  ad.

CZECH DOCUMENTARY PHOTOGRAPHY 

Klasický dokument. Subjektivní dokument. "Nový dokument". Inscenovaný dokument. Fiktivní dokument. Fotografický deník. Jan Lukas, Miloň Novotný, Dagmar Hochová, Josef Koudelka, Markéta Luskačová, Pavel Štecha, Vojtěch Dukát, Jindřich Štreit, Bohdan Holomíček, Viktor Kolář, Vladimír Birgus, Jaroslav Kučera, Karel Cudlín, Dana Kyndrová, Tomki Němec, Antonín Kratochvíl , Jiří Hanke, Václav Podestát, Martin Kollár, Jiří Křenek, Lukáš Jasanský a Martin Polák, Jitka Hanzlová ad.

POSTMODERNISM IN THE WORLD AND CZECH PHOTO

Inscenovaná fotografie v postmoderní době - Les Krims, Cindy Sherman, Robert Mapplethorpe, Sally Man, Bettina Rheims, Joel-Peter Witkin, William Wegman, , Bettina Rheims, Andreas Serrano, A.E.S., Matthew Barney, N. Araki.  Současná kontextuální a multimediální fotografie - Pierre & Gilles, Gilbert & George, Barbara Kruger, Aziz & Cucher.  Inscenovaný dokument ­- Bernard Faucon, Tina Barney, Phillipe Lorca diCorcia, Jeff Wall.Paralely v české fotografii - Jan Saudek, Slovenská nová vlna (Tono Stano, Ján Pavlík, Miro Švolík, Peter Župník, Rudo Prekop), Michal Macků, Bratrstvo, Aleš Kuneš, Ivan Pinkava, Veronika Bromová, Michaela Brachtlová, Václav Stratil, Jiří David, Lukáš Jasanský-Martin Polák, Pavel Baňka, Magdalena Jetelová, Veronika Zapletalová, Milena Dopitová, Štěpánka Šimlová, Markéta Othová, Dita Pepe

DIGDiGITALLY MANIPULATED PHOTOGRAPHY

Fotografie jako součást umění nových umění - Nancy Burson, Eva a Franco Mattes, Anthony Aziz, Sammy Cucher, Gregory Crewdson, Jeff Wall, Alexander Gursky. Libera ad.

APROPRIATION AND RECYCLING media image

Metoda apropriace a recyklace. Mediální obrazy, ikony a jejich využívání. Malířství-Andy Warhol. Gerhard Richter. Politická ikonografie. Jim Fitzpatrick - Guerrillero Heroico. Shepard Fairey - Hope. Česká politická ikonografie. Používání modelů, plastik a hraček je v apropriační metodě - Mike Stimpson (Balakov), Thomas Demand, Jon Haddock. Autorské právo a apropriace a recyklace.

WOMEN AND Photojournalism

Pionýrky fotožurnalismu. Kodak Girls. Časopis LIFE a zlatá éra fotožurnalismu (Margaret Bourke-White, Dickey Chapelle). Dokumentaristky Helen Levitt a Lisette Model, Gerti Deutsc, Vivian Mayer. Magnum Photos a poválečná fotožurnalistika (Lisa Larsen, Eve Arnold, Inge Morath a Martine Franck). Válečné fotografky (Susan Meiselas, Corrine Dufka, Alexandra Boulat, Carol Guzy, Ami Vitale). Sociálně dokumentární fotografie (Mary Ellen Mark, Donna Ferrato). České fotografky: Dagmar Hochová, Markéta Luskačová, Marie Šechtlová, Nguen Phuog Thao, Marie Říhová Barbora Reichová.  Markéta Navrátilová, Alžběta Jungrová, Maria Kracíková, Iva Zímová a Alena Dvořáková ad.

PHOTOJOURNALISM AGENCIES AND STOCK PHOTOGRAPHY  

Magnum Photos, Gamma, Sigma, Sipa, Contact Press Images, Panos Pictures, VII Photos Agency. Digitalizace - Corbis. Fotobanka Getty Images.

WORLD COMPETITION journalistic photography

Komparace světových soutěží novinářské fotografie. Czech Press Photo.  World Press Photo. Picture of The Year. Pulitzer.

CRISIS PHOTOJOURNALISM IN THE DIGITAL AGE

"Nová fotožurnalistika" - nové přístupy a změny fotografického stylu, překračování hranic oboru. Proměna formy a obsahu fotografie s nástupem mobilní fotografie a sociálních sítí. Nové fotožurnalistické formy a platformy prezentace. Občanský žurnalismus v kontextu profesionální fotožurnalistiky.              

Annotation

The course familiarizes students with developmental tendencies of the photographic medium

(with an emphasis on news and documentary photography) in the second half of the twentieth century, including current changes. We present photographic styles and photographers who have significantly influenced the development of photography, discuss problems associated with the advent of digital technology and their influence on the development of photography. We also introduce basic theoretical concepts. Part of the teaching will also visit the on-going exhibitions and their reflection in the review.

We expect active participation of students in classes and self-study of recommended literature and monographs, including possible visits to photographic exhibitions.