Charles Explorer logo
🇨🇿

Zpravodajské agentury

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JJB042

Sylabus

1. Úvod do studia předmětu, časový a tematický plán výuky, postavení přednášky v kontextu ostatních disciplín, návaznost na Práci s agenturními informacemi, studijní literatura a podmínky pro uzavření předmětu.

2. Vnější prostředí. Obchodní partneři zpravodajské agentury, klienti a cílové skupiny, licenční podmínky. Dohody a formy spolupráce.

3. Aktuální přehled multimediální produkce ČTK se zaměřením na tvorbu fotografického servisu.

4. a

5. Zpravodajské agentury v mezinárodních a národních dokumentech a v odborné literatuře. Kritéria diferenciace tiskových agentur (typologie – věcný profil agentury univerzální a specializované, kategorizace – agentury světové, regionální, mezinárodní a národní a formy existence). Evropská aliance zpravodajských agentur.

6. a

7.  Agenturní žurnalistika ve střední Evropě. Transformace někdejších oficiálních státních tiskových agentur bývalých socialistických států, vznik alternativních agentur.

8. Zpravodajské agentury v postsovětském regionu se zaměřením na Rusko a Ukrajinu.

9. a

10. Agentury se zvláštním (veřejnoprávním) statutem (na příkladě ČTK, TASR, AFP) se zaměřením na konstrukci a pravomoc jejich kontrolních orgánů.

11. Závěr.

Anotace

Stručná charakteristika:

Předmět mediálního zaměření psaná a obrazová žurnalistika poskytuje studentům bakalářského cyklu širší teoretické a faktografické zázemí nezbytné ke kvalifikované orientaci v agenturních zdrojích. Předmět je jednosemestrální a je ukončen zkouškou. Zapisují si ho studenti po absolvování předmětu Práce s agenturními informacemi, případně předmětu Práce s informacemi II.

Rozsah výuky: 1/1 ZK

Podmínky pro splnění studijních povinností: k ústní zkoušce je třeba zvládnout problematiku v rozsahu odpřednášené látky a předepsané (+ průběžně doporučované) literatury.