Charles Explorer logo
🇨🇿

Audiovizuální žurnalistika v éře technologické konvergence

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JJB063

Sylabus

► Stručná charakteristika předmětu:Cílem předmětu je seznámit studenty s proměnami audiovizuální žurnalistiky v éře technologické konvergence, čímž rozumíme průběžné sbližování médií (rozhlasu, televize, on-line, sociálních sítí atd.) z hlediska přípravy, distribuce a vnímání obsahů. Výsledkem procesu konvergence, který je podmíněn rozvojem technologií, je současný nebo následný výskyt stejných mediovaných sdělení v různých technologických formách. Proces konvergence proměňuje nejen novinářské žánry, ale i rutinní postupy při práci novinářů v rozhlasových a televizních organizacích. Přednášky a semináře jsou podle témat rozděleny do čtyř bloků: 1) základní pojmový rámec týkající se konveregence médií, vysvětlení pojmů na konkrétních příkladech z praxe (ukázky z vysílání televizních stanic: CNN, BBC News, NBC či Sky News), 2) proměny chování publika v éře technologické konvergence, přelivy publika mezi internetem, televizí, rozhlasem, sociálními sítěmi atd. 3) konvergence a její vliv na fungování mediálních organizací a práci novinářů, 4) digitalizace rozhlasového a televizního vysílání v České republice, jednotlivé mezníky.► Jména vyučujících: PhDr. Václav Moravec, Ph.D.► Stručný obsah jednotlivých přednášek a seminářů:1) Vymezení pojmu konvergence médií (jednotlivé druhy konvergence: technologická, korporátní, socio-funkční, odběratelská, prostorová, regulační). Definiční nejistota termínu konvergence. 2) Technologická konvergence a její vliv na zpravodajská média. Aplikace prvků umělé inteligence v žurnalistice (např. strojové učení, hluboké učení, NLP) a limity jejího rozvoje. Spolupřednáška Ing. Jana Drchala, Ph.D. z Centra umělé inteligence ČVUT. 3) Aplikace Fact Search jako příklad technologické konvergence v redakcích zpravodajských médií. Jak může robotika pomáhat novinářům? Spolupřednáška Ing. Jana Drchala, Ph.D. z Centra umělé inteligence ČVUT. 4) Rozptýleni a pohlceni - odběratelská konvergence zpravodajských médií. Přednáška věnovaná přechodu od masového publika k fragmentovaným publikům. 5) Základní pojmy zkoumání publika rozhlasových a televizních stanic (share, rating, reach, multitasking atd.). Proměny chování publika a vliv konzumace tzv. síťových médií (on-line, mobilní telefony či sociální sítě) na média audiovizuální (rozhlas a televize). Spolupřednáška Mgr. Renaty Týmové a Mgr. Jiřího Kubíčka. 6) Proměny chování televizního publika od počátků digitalizace televizního a rozhlasového vysílání v ČR do současnosti. Přelivy mezi jednotlivými stanicemi (ČT1, ČT2, ČT24, ČT4, TV Nova, Nova Cinema, TV Prima, Prima COOL, TV Barrandov atd.). Spolupřednáška Mgr. Renaty Týmové a Mgr. Jiřího Kubíčka.   7) Prostorová konvergence zpravodajských médií - problematika koncentrace a transnacionalizace informačních a telekomunikačních sektorů. Přednáška se zaměří též na fenomén glokalizace. 8) Příklady glokalizace v ČR - vlastní produkce HBO CZ a HBO Europe. Příchod značky CNN na český trh zpravodajských médií. Spolupřednáška Luboše Jetmara. 9) Korporátní a socio-funkcionální konvergence a její dopad na zpravodajská média v ČR. 10) Proměny vysílatele veřejné služby v éře digitalizace rozhlasového a televizního vysílání. Případová studie proměn České televize. Oslabení či posílení argumentů pro existenci médií veřejné služby? Spolupřednáška Ing. Pavla Hanuše. 11) Digitalizace v České republice - proměny legislativy. Role regulátora (Rady pro rozhlasové a televizní vysílání) v éře digitalizace televizního a rozhlasové vysílání. Liberalizace regulace. 12) Budoucnost žurnalistiky v audiovizuálních médií - výzvy a problémy, společná diskuse. 

► Podmínky pro splnění studijních povinností: Podmínky pro splnění studijních povinností: 1) aktivní účast na přednáškách doplněná studiem povinné i doporučené literatury, ověřováno průběžnými úkoly (40% z celkového hodnocení), 2) ústní zkouška prokazující znalosti získané studiem literatury a na přednáškách (60% z celkového hodnocení) - tematické okruhy ke zkoušce budou zveřejněny ve druhé polovině semestru.

► Rozsah výuky: 1/1 LS ► Podmínky zapsání předmětu: přijetí do bakalářského studia► Počet kreditů: 4

Anotace

► Stručná charakteristika předmětu:

Cílem předmětu je seznámit studenty s proměnami audiovizuální žurnalistiky v éře konvergence, čímž rozumíme průběžné sbližování médií (rozhlasu, televize, on-line, sociálních sítí atd.) z hlediska přípravy, distribuce a vnímání obsahů. Výsledkem procesu konvergence, který je podmíněn rozvojem technologií, je současný nebo následný výskyt stejných mediovaných sdělení v různých technologických formách. Proces konvergence proměňuje nejen novinářské žánry, ale i rutinní postupy při práci novinářů v rozhlasových a televizních organizacích. Přednášky a semináře jsou podle témat rozděleny do čtyř bloků: 1) základní pojmový rámec týkající se konveregence médií (technologická konvergece, korporátní konvergence, odběratelské konvergence, prostorová konvergence, regulační konvergence, multitasking apod.), vysvětlení pojmů na konkrétních příkladech z praxe (ukázky z vysílání televizních stanic: CNN, BBC News, NBC či Sky News), 2) proměny chování publika v éře technologické konvergence, přelivy publika mezi internetem, televizí, rozhlasem, sociálními sítěmi atd. 3) konvergence a její vliv na fungování mediálních organizací a práci novinářů (občanská žurnalistika, interaktivní žurnalistika, participativní žurnalistika, datová žurnalistika, mobilní žurnalistika), 4) digitalizace rozhlasového a televizního vysílání v České republice, jednotlivé mezníky.

► Jména vyučujících: PhDr. Václav Moravec, Ph.D.

► Rozsah výuky: 1/1 LS

► Podmínky zapsání předmětu: přijetí do bakalářského studia

► Podmínky pro splnění studijních povinností: 1) aktivní účast na přednáškách doplněná studiem povinné i doporučené literatury, ověřováno průběžnými úkoly (40% z celkového hodnocení), 2) ústní zkouška prokazující znalosti získané studiem literatury a na přednáškách (60% z celkového hodnocení) - tematické okruhy ke zkoušce budou zveřejněny ve druhé polovině semestru.

► Počet kreditů: 4