Charles Explorer logo
🇬🇧

Changes of Journalism in the Era of New Media

Class at Faculty of Social Sciences |
JJB171

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1)       Základní pojmy (digitalizace, konvergence, média, multimédia, nová média, digitální média, konvergentní média, problematičnost užívání pojmu nová média, kyberprostor, hypertextualita interní a externí, interakce, komunikační rutiny, redakční rutiny, mediální logika, mediální formáty)

2)       Medializace internetu a internetizace masových médií (internet jako médium, proměny tisku, rozhlasu i televize zapříčiněné nástupem internetu, ekonomické aspekty, rozšíření služeb poskytovaných mediálními i nemediálními organizacemi, transmediální produkty a projekty)

3)       Nové zdroje informací (míra odklonu od tradičních zdrojů, sociální sítě jako zdroj informací, důvěryhodnost zdrojů, ověřování informací, závislost na klávesnici)

4)       Kvalita novinářských produktů (tlak na aktuálnost, režim nepřetržitých uzávěrek v online žurnalistice, kvalita poskytovaných informací, přebírání nepravdivých a smyšlených informací)

5)       Dělba práce mezi novináři a přizpůsobování se novým technologiím (profesní aspekty, redakční kolektiv a vztahy v něm, vnímání prestiže novinářské profese, očekávání veřejnosti, vztah novinářů k novým technologiím, technologická zdatnost novinářů)

6)       Zpravodajské místnosti a možnost jejich uspořádání (decentralizované, centralizované, integrované, online oddělení)

7)       Zpětná vazba ze strany příjemců mediálních produktů a gatekeeping (posilování zpětné vazby, kanály zpětné vazby, zapojování publika do tvorby mediálních produktů, utváření představ o preferencích příjemců ze strany mediálních organizací, členové publika v roli novinářů, participační kultura)

8)       Typologie zpravodajských serverů a jejich charakteristika (mainstreamové zpravodajské servery, servery s kategorizovanými odkazy, komentářové servery, diskuzní servery)

9)       Proměny paradigmatického modelu žurnalistiky (model žurnalistiky z počátku

20. století, kybereuforie, kyberdystopie, současné vývojové trendy žurnalistiky a kyberžurnalistiky v kontextu paradigmatického modelu)

10)     Metodika výzkumů proměn žurnalistiky v éře nových médií (konstrukce výzkumného záměru, uplatnění kvalitativních a kvantitativních výzkumných metod, zpracování a vyhodnocování dat, interpretace výsledků) BONUS (bude zařazeno do harmonogramu dle časových možností pozvaného hosta) Nová média a právo (přednáška Mgr. Jana Klapala, téma nebude předmětem zápočtového testu ani studentských vystoupení)

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem volitelného předmětu Proměny žurnalistiky v éře nových médií je přiblížit posluchačům, kteří se hodlají hlouběji zabývat problematikou nových médií, změny, kterými prošla a stále prochází novinářská profese v souvislosti s nástupem a následným rozmachem nových médií, přičemž nová média jsou chápána ve smyslu nejen technologických procesů a zařízení, které se používají při výběru, přenosu a příjmu informací, ale i ve smyslu společenských procesů. Důraz bude kladen na samostatnou práci frekventantů. V rámci prvního semináře jim bude zadán a specifikován úkol, při jehož řešení by měli prokázat schopnost pracovat s adekvátními prameny a uplatnit získané teoretické poznatky.

Výuka bude vedena seminární formou u kulatého stolu pro 15 studentů. Na úvodní výklad vyučujícího k příslušnému tématu (dle harmonogramu) bude vždy navazovat přibližně třicetiminutové studentské vystoupení. Po něm bude následovat diskuze, při níž by prezentující měl(a) zvládat kvalifikovaně zodpovídat dotazy z pléna.