Charles Explorer logo
🇬🇧

Media Content Analysis

Class at Faculty of Social Sciences |
JJB245

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1.Představení předmětu. Oblasti výzkumu médií. Přenosový model komunikace a základní oblasti výzkumu médií.

2. Kvantitativní versus kvalitativní výzkum. Odlišné filozofie poznání. Konstrukce vzorku.

3. Berelsonova kvantitativní obsahová analýza.Základní postup kvantitativní obsahové analýzy. Příprava kódovací knihy.

4. Kvalitativní metoda - úvod

5. Interpretace sdělení.Hermeneutika a další přístupy k interpretaci textu.6. Vepsaný čtenář a rekonstrukce cílové skupiny z mediálního sdělení.Analýza vizuálních reklamních sdělení. Vepsaný čtenář v mediovaném textu.

7. Sémiotická analýza reklamního sdělení.Základy sémiotické analýzy podle Rollanda Barthese.

8. Analýza ideologie v mediálním sdělení. Van Dijkův ideologický čtverec. Mediální konstrukce dichotomie My versus Oni na příkladu zahraničního zpravodajství.9. Normativní požadavky a jejich aplikace na výzkum obsahů. Objektivita, nestrannost a vyváženost jako základní koncepty normativních požadavků.

10. Narativita médií a její analýza.Analýza narace jako základního principu mediálního uchopení skutečnosti. Teorie žánrů, fakticita versus fikce.

11. Zakotvená teorie. Postupy grounded theory, otevřené a axiální kódování. Paradigmatický model.

12. Shrnutí látky a diskuse k výzkumným projektům.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem předmětu je seznámit studující se základními metodami výzkumu mediálních sdělení, s rozdíly mezi tzv. administrativním a kritickým výzkumem a odlišnostmi v logice kvantitativních a kvalitativních metod. Na teoretické seznámení s metodou navazuje praktické cvičení aplikující metodu a konkrétní problém z oblasti studia médií.

Studující si tak osvojí vedle klasické kvantitativní obsahové analýzy Bernarda Berelsona také postupy zakotvené teorie, sémiotickou analýzu nebo základy kritické analýzy diskurzu. Vedle analýzy mediálních obsahů předmět nabídne přesah také do analýzy percepce mediálních sdělení a do metod sběru dat na základě rozhovorů s respondenty/narátory.

Po absolvování předmětu budou studující vybaveni základními metodologickými postupy a budou schopni samostatné analytické práce.