Charles Explorer logo
🇨🇿

Vybrané otázky českého jazyka II

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JJB286

Sylabus

1. Seznámení s programem předmětu, zadání úkolů

2. Jazyk, řeč, komunikace

3. Jazyk a jeho stratifikace, spisovnost a nespisovnost, jazyková kultura

4. Modely komunikace, komunikativní situace, komunikativní funkce

5. Text a diskurz

6. Autorský záměr (intence), modelový čtenář, interpretace; encyklopedie

7. Argumentace, typy argumentů, persvaze, manipulace

8. Kognitivní lingvistika

9. Sémiotika; sémantika, pragmatika

Anotace

Předmět navazuje na poznatky z předchozích Vybraných otázek českého jazyka a šířeji rozvíjí problematiku jazyka a komunikace. Zaměří se na analýzu různých typů komunikačních situací a složek komunikační situace, a to především ve vztahu k marketingovému a reklamnímu sdělování.

Během výuky budou studenti vyzýváni k reflektování jazykové složky aktuální mediální a marketingové komunikace. Část předmětu bude určena obeznámení se s novými a/nebo podnětnými směry jazykového výzkumu (kognitivní lingvistika) a zásadními pojmy oboru v širších souvislostech (paradigma, diskurz, encyklopedie aktuálního světa, implicitní adresát aj.). V neposlední řadě se výuka zaměří na rozvíjení produktivních řečových činností a promýšlení i zdokonalování jazykové a řečové kultury a zdvořilosti.