1. Seznámení s programem předmětu, zadání úkolů
2. Jazyk, řeč, komunikace
3. Jazyk a jeho stratifikace, spisovnost a nespisovnost, jazyková kultura
4. Modely komunikace, komunikativní situace, komunikativní funkce
5. Text a diskurz
6. Autorský záměr (intence), modelový čtenář, interpretace; encyklopedie
7. Argumentace, typy argumentů, persvaze, manipulace
8. Kognitivní lingvistika
9. Sémiotika; sémantika, pragmatika
Předmět navazuje na poznatky z předchozích Vybraných otázek českého jazyka a šířeji rozvíjí problematiku jazyka a komunikace. Zaměří se na analýzu různých typů komunikačních situací a složek komunikační situace, a to především ve vztahu k marketingovému a reklamnímu sdělování.
Během výuky budou studenti vyzýváni k reflektování jazykové složky aktuální mediální a marketingové komunikace. Část předmětu bude určena obeznámení se s novými a/nebo podnětnými směry jazykového výzkumu (kognitivní lingvistika) a zásadními pojmy oboru v širších souvislostech (paradigma, diskurz, encyklopedie aktuálního světa, implicitní adresát aj.). V neposlední řadě se výuka zaměří na rozvíjení produktivních řečových činností a promýšlení i zdokonalování jazykové a řečové kultury a zdvořilosti.