Charles Explorer logo
🇬🇧

Czech Media after 1990

Class at Faculty of Social Sciences |
JJB307

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. okruh: Česká média na přelomu 80. a 90. let přednáška v úvodním soustředění: Transformace médií jako typ společnské změny literatura k samostudiu a k testu:

BEDNAŘÍK, Petr - JIRÁK, Jan - KÖPPLOVÁ, Barbara. Dějiny českých médií. 1. vyd. Praha : Grada, 2010, 11. a 12. kapitola    2. Hlavní trendy ve vývoji médií v 90. letech test + přednáška/konzultace: Hlavní tendence ve vývoji českých a světových médií po roce 1989 literatura k samostudiu:

BENDA, Josef: Vlastnictví periodického tisku v České republice v letech 1989-2006. Praha: Karolinum, 2007, 3. kapitola

RAMONET, I.: Tyranie médií. Praha: Mladá fronta 2003, kapitola Nová impéria (s. 173-192)

JEŽEK, Vlastimil, JIRÁK, Jan: Média a my. Praha: AMU, kap.  2 a 4   3. Hlavní znaky současného chování médií a jejich příčiny: globalizace, komercionalizace přednáška/konzultace: Politické, ekonomické, technologické, obsahové a uživatelské proměny médií kolem v 90. letech a na počátku nového století literatura k samostudiu:

POSTMAN, N.: Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta 1999, kapitola Věk zábavy (s. 91-106) 

THOMPSON, J.B.: Média a modernita. Praha: Karolinum 2004, kap. Globalizace komunikace (s. 123-156)

HVÍŽĎALA, Karel: Mardata. Praha: Portál, 2011, kap. Co je bulvár, Nezodpovědný narcis a lajdácká média a oddíl III. Sonda

Annotation

The course is intended for students of distant bachelor study program Media Studies. It offers basic introduction to changes within mass media, which are linked to changes in political, economical and social system after 1990 in Czech, as well as global context.

It takes in consideration new structures of media market, concentration of media, regulatory mechanisms, the relationship between political parties and media as well as the role of advertising for media and to some extend the technological development of communication, too. It also touches the posttranformation development of Czech media in last two decades.