Charles Explorer logo
🇨🇿

Česká média po roce 1990

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JJB307

Sylabus

1. okruh: Česká média na přelomu 80. a 90. let přednáška v úvodním soustředění: Transformace médií jako typ společnské změny literatura k samostudiu a k testu:

BEDNAŘÍK, Petr - JIRÁK, Jan - KÖPPLOVÁ, Barbara. Dějiny českých médií. 1. vyd. Praha : Grada, 2010, 11. a 12. kapitola    2. Hlavní trendy ve vývoji médií v 90. letech test + přednáška/konzultace: Hlavní tendence ve vývoji českých a světových médií po roce 1989 literatura k samostudiu:

BENDA, Josef: Vlastnictví periodického tisku v České republice v letech 1989-2006. Praha: Karolinum, 2007, 3. kapitola

RAMONET, I.: Tyranie médií. Praha: Mladá fronta 2003, kapitola Nová impéria (s. 173-192)

JEŽEK, Vlastimil, JIRÁK, Jan: Média a my. Praha: AMU, kap.  2 a 4   3. Hlavní znaky současného chování médií a jejich příčiny: globalizace, komercionalizace přednáška/konzultace: Politické, ekonomické, technologické, obsahové a uživatelské proměny médií kolem v 90. letech a na počátku nového století literatura k samostudiu:

POSTMAN, N.: Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta 1999, kapitola Věk zábavy (s. 91-106) 

THOMPSON, J.B.: Média a modernita. Praha: Karolinum 2004, kap. Globalizace komunikace (s. 123-156)

HVÍŽĎALA, Karel: Mardata. Praha: Portál, 2011, kap. Co je bulvár, Nezodpovědný narcis a lajdácká média a oddíl III. Sonda

Anotace

POZOR! PŘEDMĚT BYL NAHRAZEN PŘREDMĚTEM JJB611!!

Předmět Česká média po roce 1990 poskytuje posluchačům bakalářského kombinovaného studia oboru Mediální studia základní orientaci ve změnách v oblasti masových médií, které nastaly ve vazbě na změny v politickém, ekonomickém a společenském systému po roce 1990, a to jak v českém, tak ve světovém kontextu. Všímá si vzniku nové struktury mediálního trhu, mediální koncentrace, regulačních mechanismů, vztahu politických stran a médií stejně jako role reklamy pro média., v jisté míře i technologických proměn komunikace. Dotkne se i posttransformačního vývoje v 90. letech a na začátku nového století.