Charles Explorer logo
🇨🇿

Analýza mediálních obsahů

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JJB323

Anotace

Předmět Analýzy mediálních obsahů studující seznámí se základními oblastmi a metodickými postupy výzkumu mediální komunikace. Studující se následně zaměří na zvládnutí kvantitativní obsahové analýzy jako dominantní metody výzkumu mediálních sdělení. Seznámí se s jednotlivými fázemi výzkumného projektu od stanovení hypotéz přes sběr dat až po jejich vyhodnocení. Znalosti a dovednosti mohou studenti využít při tvorbě své bakalářské práce, v předem nahlášených případech je tamtéž dokonce možno uplatnit závěrečný úkol kursu (viz dále).

Kontaktní výuka je rozložena do tří bloků 1. Metodické inspirace mediálních studií, metodologická specifika kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Úvodní seznámení s berelsonovskou kvantitativní obsahovou analýzou. 2. Proces kvantitativní obsahové analýzy krok za krokem, její aplikace na aktuální mediální obsahy, typické oblasti užití, plánování vlastního výzkumu. 3. Sestavení kódovací knihy a provedení výzkumu, seznámení se statistickým softwarem SPSS (PSPP), základy interpretace a prezentace výsledků.