Program kursu1. CYKLUS: PUBLIKUM JAKO PŘEDMĚT ZÁJMU MEDIÁLNÍCH STUDIÍPřednáška: Stručné dějiny publika, vývoj koncepcí publika v mediálních studiích, kvantitativní a kvalitativní výzkum Co je to publikum: od osazenstva antických amfiteátrů k uživatelům internetuRozlišení sociálních kolektivit masa, dav, sociální skupina, veřejnost podle Herberta BlumeraPublikum jako masa, sociální skupina, trh a hermeneutická subkultura? základní výklady publika v časové posloupnostiTypy publika podle faktoru, který publikum iniciuje (publika vznikající z důvodů sociálních a publika podpořená médiem)Kvantitativní výzkum publika: publikum a prodej jeho pozornosti; publikum jako ekonomický faktor na mediálním trhu (základní pojmy: rating, share)Kvalitativní výzkum publika: etnografie publika, její počátky, zaměření a metodyDomácí úkol: V libovolném vybraném týdnu ze září, října nebo listopadu srovnejte share (podíl na trhu) nejsledovanějšího pořadu v prime time na televizních stanicích ČT1, Nova, Prima - tj. porovnejte stanice MEZI SEBOU.
Pracujte s definicí prime time podle metodiky agentury Mediaresearch, například zde: http://www.ato.cz/sharep.asp. Vycházejte z údajů o sledovanosti zde http://www.ato.cz/.
Ve stejném týdnu srovnejte pořadí nejsledovanějších pořadů v rámci TOP10 pro stanice ČT1 a Nova - tj. porovnejte sledovanost pořadů V RÁMCI uvedených stanic. Zaměřte se na obsah a umístění pořadů v rámci vysílacího schématu a rozeberte důvody konkrétních hodnot sledovanosti u těchto pořadů. (Rozsah 45- 60ř.)Na úvod práce použijte definici mediálních publik jako trhů a zrekapitulujte potřebu znalosti objektivních publik podle učebnice Denise McQuaila Audience Analysis, kapitola 4, The Questions of Media Reach, str. 43-64.Dbejte na správné odkazování na literaturu a zdroje v textu a na seznam použité literatury a zdrojů za textem.TERMÍN ODEVZDÁNÍ: 30. 11. 2013Samostatné studium: Dobové poznatky sociologie a psychologie jako základ pojetí publika jako masy.
Zrod masové industriální společnosti a předpokládaná povaha sociálních vztahů v masové společnosti z hlediska *podmiňování konceptu publika jako masy.Defleur,M.(199 ): Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum, (s. 157:179)McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace.
Praha: Portál, s. (55-64)Thompson, J. (1995 ): Media and Modernity, Cambridge:Polity Press. (179-207)2. CYKLUS: KONCEPCE AKTIVNÍHO PUBLIKA I: SÉMIOTICKÁ AKTIVITA PUBLIKAPřednáška: Publikum jako aktivní interpret významu mediálních obsahůStatus publika v rámci tzv. kulturálních studií: co jsou to kulturální studia a proč analyzují publikum?Sémiotická aktivita publika: využití mediálních obsahů k posílení identity a získávání slasti (model kódování a dekódování Stuarta Halla)Birminghamská škola: základní rámec uvažování o sémiotické aktivitě publikaStuart Hall a jeho model zakódování a dekódovaní významu publikemSilný text (preferenční čtení) nebo silné publikum (sémiotická demokracie)?Jak publikum zpracovává mnohoznačnost televizních obsahů ? sémiotický převis a aktivované textyPublikum jako fikce, udržovaná v zájmu obchodu s jeho předpokládanou pozorností.Samostatné studium: Klasické studie etnografického výzkumu publikaZákladní zjištění o participaci publika na významech, které recipienti získávají při konzumaci mediálních obsahůMcQuail,D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace.
Praha:Portál, (s. 118-129)Turner, G. (1996): British Cultural Studies. London:Routledge, (s .122-156)Stevenson, N. (1995): Understanding Media Cultures.
London:Sage, (s. 75-112)3. CYKLUS: KONCEPCE AKTIVNÍHO PUBLIKA II: INSTRUMENTÁLNÍ AKTIVITA PUBLIKAPřednáška: Užití médií v rámci každodennostiTeorie užití a uspokojení (gratifikace) jako příklad teoretického rámce výkladu motivací pro konkrétní chování publika.Média jako zdroj ontologického bezpečí: pojetí ontologického bezpečí podle Anthonyho Giddense, strukturace času a prostoru, management mezilidských vztahůSledování televize v rodinné konstelaci (tzv. family viewing), vybraný příklad jednoho z typických způsobů chování publikaDomácí úkol: Proveďte hloubkový rozhovor s přítelem nebo známým na téma aktivního užití televize (zaměřte se na výběr sledovaných pořadů, denní režim sledování televize, způsoby uzavírání dohod o výběru pořadů v rámci jeho/její rodiny, formy komunikace s ostatními při sledování televize, doprovodné činnosti atd.) Při vedení hloubkového rozhovoru použijte nahrávací zařízení.
Rozhovor kompletně přepište a doplňte o vlastní interpretaci způsobů užití televize vybraného respondenta. (Rozsah interpretace 30 - 45 ř.)Metodu hloubkového rozhovoru nastudujte podle Disman, M. (2000). Jak se vyrábí sociologická znalost.
Praha: Karolinum.TERMÍN ODEVZDÁNÍ: 18. 1. 2014 Samostatné studium: Televize jako rituál všedního dne Získání praxe v četbě klasických časopiseckých odborných článků na téma užití televize v rámci privátní sféry. (Články též viz. čítanka)Silverstone, R. (1993). Television, ontological security and the transitional object.
In: Media, Culture and Society, 15, str. 573-598. London: Sage.Morley, D., Silverstone, R. (1990).
Domestic communication? Technologies and meanings. In: Media, Culture and Society, 12, str. 31-55.
London: Sage.
Předmět v akademickém roce 2015 / 2016 nebude vyučován.
Předmět Publikum a výzkum jeho chování poskytuje posluchačům a posluchačkám magisterského kombinovaného studia oboru Mediální studia základní seznámení s teoretickou reflexí a výzkumnými metodami recipientů a recipientek mediálních sdělení. Vychází z premisy, že publikum či publika nebo auditoria jsou plnohodnotnou součástí komunikačního procesu, významným partnerem komunikátorů v oblasti tvorby významu obsahů a klíčovým obchodním artiklem, který média směňují za příjem od zadavatelů reklamy. Kurz nabízí dvě perspektivy: 1) perspektiva vývojová je zaměřena na proměny chápání publika v sociologii a postupně se vydělujících mediálních studiích v průběhu 20. století 2) perspektiva synchronní postihuje dnešní základní trendy kvantitativního a kvalitativního popisu chování publika
Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.