Charles Explorer logo
🇬🇧

Analysing Media Audiences

Class at Faculty of Social Sciences |
JJB325

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Program kursu1. CYKLUS: PUBLIKUM JAKO PŘEDMĚT ZÁJMU MEDIÁLNÍCH STUDIÍPřednáška: Stručné dějiny publika, vývoj koncepcí publika v mediálních  studiích, kvantitativní a kvalitativní výzkum Co je to publikum: od osazenstva antických amfiteátrů k uživatelům internetuRozlišení sociálních kolektivit masa, dav, sociální skupina, veřejnost podle  Herberta BlumeraPublikum jako masa, sociální skupina, trh a hermeneutická subkultura? základní výklady publika v časové posloupnostiTypy publika podle faktoru, který publikum iniciuje (publika vznikající z důvodů sociálních a publika podpořená médiem)Kvantitativní výzkum publika: publikum a prodej jeho pozornosti; publikum jako ekonomický faktor na mediálním trhu (základní pojmy: rating, share)Kvalitativní výzkum publika: etnografie publika, její počátky, zaměření a metodyDomácí úkol: V libovolném vybraném týdnu ze září, října nebo listopadu srovnejte share (podíl na trhu) nejsledovanějšího pořadu v prime time na televizních stanicích ČT1, Nova, Prima - tj. porovnejte stanice MEZI SEBOU.

Pracujte s definicí prime time podle metodiky agentury Mediaresearch, například zde: http://www.ato.cz/sharep.asp. Vycházejte z údajů o sledovanosti zde http://www.ato.cz/.

Ve stejném týdnu srovnejte pořadí nejsledovanějších pořadů v rámci TOP10 pro stanice ČT1 a Nova - tj. porovnejte sledovanost pořadů V RÁMCI uvedených stanic. Zaměřte se na obsah a umístění pořadů v rámci vysílacího schématu a rozeberte důvody konkrétních hodnot sledovanosti u těchto pořadů. (Rozsah 45- 60ř.)Na úvod práce použijte definici mediálních publik jako trhů a zrekapitulujte potřebu znalosti objektivních publik podle učebnice Denise McQuaila Audience Analysis, kapitola 4, The Questions of Media Reach, str. 43-64.Dbejte na správné odkazování na literaturu a zdroje v textu a na seznam použité literatury a zdrojů za textem.TERMÍN ODEVZDÁNÍ: 30. 11. 2013Samostatné studium: Dobové poznatky sociologie a psychologie jako základ pojetí publika jako masy.

Zrod masové industriální společnosti a předpokládaná povaha sociálních vztahů v masové společnosti z hlediska *podmiňování konceptu publika jako masy.Defleur,M.(199 ): Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum, (s. 157:179)McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace.

Praha: Portál, s. (55-64)Thompson, J. (1995 ): Media and Modernity, Cambridge:Polity Press. (179-207)2. CYKLUS: KONCEPCE AKTIVNÍHO PUBLIKA I: SÉMIOTICKÁ AKTIVITA PUBLIKAPřednáška: Publikum jako aktivní interpret významu mediálních obsahůStatus publika v rámci tzv. kulturálních studií: co jsou to kulturální studia a proč analyzují publikum?Sémiotická aktivita publika: využití mediálních obsahů k posílení identity a získávání slasti (model kódování a dekódování Stuarta Halla)Birminghamská škola: základní rámec uvažování o sémiotické aktivitě publikaStuart Hall a jeho model zakódování a dekódovaní významu publikemSilný text (preferenční čtení) nebo silné publikum (sémiotická demokracie)?Jak publikum zpracovává mnohoznačnost televizních obsahů ? sémiotický převis a aktivované textyPublikum jako fikce, udržovaná v zájmu obchodu s jeho předpokládanou pozorností.Samostatné studium: Klasické studie etnografického výzkumu publikaZákladní zjištění o participaci publika na významech, které recipienti získávají při konzumaci mediálních obsahůMcQuail,D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace.

Praha:Portál, (s. 118-129)Turner, G. (1996): British Cultural Studies. London:Routledge, (s .122-156)Stevenson, N. (1995): Understanding Media Cultures.

London:Sage, (s. 75-112)3. CYKLUS: KONCEPCE AKTIVNÍHO PUBLIKA II: INSTRUMENTÁLNÍ AKTIVITA PUBLIKAPřednáška: Užití médií v rámci každodennostiTeorie užití a uspokojení (gratifikace) jako příklad teoretického rámce výkladu motivací pro konkrétní chování publika.Média jako zdroj ontologického bezpečí: pojetí ontologického bezpečí podle Anthonyho Giddense, strukturace času a prostoru, management mezilidských vztahůSledování televize v rodinné konstelaci (tzv. family viewing), vybraný příklad jednoho z typických způsobů chování publikaDomácí úkol: Proveďte hloubkový rozhovor s přítelem nebo známým na téma aktivního užití televize (zaměřte se na výběr sledovaných pořadů, denní režim sledování televize, způsoby uzavírání dohod o výběru pořadů v rámci jeho/její rodiny, formy komunikace s ostatními při sledování televize, doprovodné činnosti atd.) Při vedení hloubkového rozhovoru použijte nahrávací zařízení.

Rozhovor kompletně přepište a doplňte o vlastní interpretaci způsobů užití televize vybraného respondenta. (Rozsah interpretace 30 - 45 ř.)Metodu hloubkového rozhovoru nastudujte podle Disman, M. (2000). Jak se vyrábí sociologická znalost.

Praha: Karolinum.TERMÍN ODEVZDÁNÍ: 18. 1. 2014 Samostatné studium: Televize jako rituál všedního dne Získání praxe v četbě klasických časopiseckých odborných článků na téma užití televize v rámci privátní sféry. (Články též viz. čítanka)Silverstone, R. (1993). Television, ontological security and the transitional object.

In: Media, Culture and Society, 15, str. 573-598. London: Sage.Morley, D., Silverstone, R. (1990).

Domestic communication? Technologies and meanings. In: Media, Culture and Society, 12, str. 31-55.

London: Sage.

Annotation

This course offers the students of combined study in Media Studies basic overview of the theoretical reflection and research methods of recipients of media contents. It has a premise that public/publics or auditorium, are full-valued part of the communication process, important partner of the communicator in the area of creating meanings of the contents and a crucial business article, which media exchange for the income from advertisers.

This course offers two perspectives: 1) Evolutionary perspective concentrates on the changes in understanding public within sociology and appearing media studies during 20th century. 2) Synchronic perspective deals with today?s basic trends of quantitative and qualitative description of the behaviour of the public.

Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.