Stručný program předmětu:
*1.cyklus: Volba médií sub specie communicationis a) 1.týden
Přednáška: Médium jako okno, zrcadlo, filtr, průvodce, fórum a bariéra. Jak (masová) média a komunikační kanály ze své technologické, informační a komunikační podstaty mění (zesilují, zeslabují, zkreslují atp.) význam sdělení a sdílení v přenosovém a kulturálním modelu mediální komunikace. Moc slova a obrazu. Persvazivní diskurs. Které médium či kanál (elektronická pošta, telefon, intranet, tisk, rozhlas, televize, direct mail, web site, billboard ad.) zvolit pro dosažení svých cílů v interpersonální, skupinové, institucionální či celospolečenské komunikaci. Základní oborová mapa komunikačního managementu.
Domácí úkol: 1. Kritická diskuse na téma volby médií pro produkci a komunikaci zamýšleného mediálního sdělení dle individuálního výběru. 2. Alternativně: Vytvoření jednoduchého komunikačního plánu s komentářem. b) 2. týden
Samostatné studium: Možnosti a limity mediální komunikace
Bajčan, R.: Techniky Public relations aneb Jak pracovat s médii, Management Press, Praha 2003 (str. 62 – 71, 87 – 90)
Jirák, J.- Köpplová, B.: Média a společnost ,Portál, Praha 2003
McQuail,D.: Úvod do teorie masové komunikace,Portál, Praha 1999
Němec, P.: Public Relations. Zásady komunikace s veřejností, Management Press, Praha 1993 (str. 28 – 30, 46 – 49, 54 – 77)
Němec, P.: Public relations, komunikace v konfliktních a krizových situacích, Management Press, Praha 1999 (str. 13 – 19, 69 – 76)
Philips, D.: Online public relations, Grada, Praha 2003 (str. 1 – 23, 119 – 142)
Vybíral, Zbyněk: Psychologie lidské komunikace, Portál, Praha 2001
Doplňková literatura:
Flusser, V.: Moc obrazu, Výtvarné umění 3-4/96, Praha 1996
Havel,V.: Slovo o slově, in Eseje, Praha 1992
Sokol, J.: Malá filosofie člověka, Slovník filosofických pojmů, Vyšehrad, Praha 2004 c) 3. týden
Vyhodnocení domácího úkolu (na www)
*2. cyklus: Základy strategie firemní komunikace a) 1. týden
Přednáška: Úvod do integrované komunikace. Komunikace jako faktor integrace vnitřních i vnějších podnikových procesů. Jak ve firmě zvažujeme a koordinujeme všechna sdělení, jež jsou určena relevantní veřejnosti (cílovým a zájmovým skupinám) uvnitř i vně organizace. Základní pojmy : poslání a podniková vize, hodnoty a cíle organizace, korporátní identita, komunikace, kultura, design a image, marketingová komunikace, firemní a produktová značka, firemní, komunikace se zákazníky, zaměstnanci, médii, finanční aj.komunitou. Komunikace využívající médií, tzv. nadlinková (zejména reklama), komunikace využívající nemediálních nosičů, tzv. podlinková (zejména PR, přímý marketing, podpora prodeje, osobní prodej).
Domácí úkol: Pracovní definice a charakteristiky vybraných pojmů a termínů. Bez alternativy. b) 2. týden
Samostatné studium: Základní pojmy komunikačního managementu
Horáková I.-Stejskalová D.-Škapová H.: Strategie firemní komunikace, Management Press, Praha 2000 (str.74 – 77, 89 – 92, 156 – 165)
Němec, P.: Public Relations. Zásady komunikace s veřejností, Management Press, Praha 1993 (str. 42 - 45)
Němec, P.: Public relations, komunikace v konfliktních a krizových situacích, Management Press, Praha 1999 (str. 37 - 43, 45 - 59)
Přibová,M. a kol.: Strategické řízení značky, Ekopress, Praha 2000 (str. 20 – 27)
Doplňková literatura:
Lesly,P: Public Relations , teorie a praxe, Victoria Publishing, Praha 1995
Foret,M.: Komunikace s veřejností, Masarykova univerzita, Brno 1994
Němec, P., Littová, J.: Komunikace korporací, VŠE, Praha 1999
Hannagan,T.J.: Marketing pro neziskový sektor, Management Press, Praha 1996 c) 3. týden
Vyhodnocení domácího úkolu (na www)
*3.cyklus: Jak správně komunikovat s médii a s veřejností a) 1. týden
Přednáška: Účinná propagace a práce s veřejností. Přehled nástrojů komunikace s médii a s veřejností ( autorský článek, prohlášení, otevřený dopis, oborová analýza, tisková zpráva, Q/A dokument, fotografie, press kit, informační bulletin, webová stránka, rozhovor, kulatý stůl, exkurze, briefing, tisková konference, seminář, společenská akce, sponzorská a benefiční akce, veřejná akce – např. beseda, informační stánek, happening, veřejné shromáždění) a jak a kdy jich využívat. Media Relations aneb PR poznává novinářův svět. Od veřejností k cílovým skupinám. Jak vytvořit efektivní komunikační plán a médiaplán kampaně. Proč k „dobrému PR“ stačí kreativita, důslednost, pravda a selský rozum. Vystoupení na veřejnosti a schopnost veřejného jednání jako klíč ke správné mediální komunikaci a k budování vztahů s veřejností(stmi).
Domácí úkol: 1. Kritická diskuse zvoleného komunikačního projektu či komunikační strategie a taktiky (firmy, jednotlivce). 2. Alternativně: Vytvoření vlastního komunikačního projektu s komentářem. b) 2. týden
Samostatné studium: Praktické dovednosti v oborech propagace a práce s veřejností
Bajčan, R.: Techniky Public relations aneb Jak pracovat s médii, Management Press, Praha 2003 (str.137 - 147)
Elhenická R.: Prezentace v médiích, příručka hnutí Arnika
Jak zjistit skutečnou hodnotu v Public Relations. Návod pro určení měřitelných komunikačních cílů, příručka APRA (str. 11 – 30, 37 – 46)
Piňos, J.: Nebojte se novinářů, příručka hnutí Arnika a Programu energetických úspor
Plamínek,J.-Svatoš,V.-Hledíková,J.-Babouček,P.-Jandáková,P.-Zetěk,J.: Řízení neziskových organizací, Nadace Lotos 1996 (str. 167 – 179)
Doplňková literatura:
Crha I.- Křížek Z.: Jak psát reklamní text, Grada, Praha 1998
Čepelka,O. a kol.: Práce s veřejností v nepodnikatelském sektoru, Nadace Omega, Praha 1997
Etické kodexy PR klubu, Stockholmská charta APRA, Kodex KOPR
Pospíšil, P.: Efektivní Public Relations a Media Relations, Computer Press, Praha 2002
Public Relations. Zvláštní příloha Strategie 7 / 99 c) 3. týden
Vyhodnocení domácího úkolu (na www)
*4. Blok konzultací
V době po skončení 3.cyklu a před skládáním zkoušky mají studenti možnost konzultovat s pedagogem ve virtuální seminární místnosti, a to vždy jeden den v týdnu dvě hodiny (den a čas budou oznámeny v průběhu semestru)
Studijní literatura ke zkoušce se kryje s literaturou k samostatnému studiu v jednotlivých cyklech.
*Zakončení:
Předmět je zakončen písemnou zkouškou. Zkouška je vedena prezenční formou (tedy nikoli prostřednictvím internetu) a skládá se z testu prověřujícího zvládnutí předepsané literatury a osvojení základních oborových konceptů.Podmínkou pro zapsání ke zkoušce je přijetí všech tří úkolů zadaných v semestru.
Předmět Komunikace s médii poskytuje posluchačům bakalářského kombinovaného studia oboru Mediální studia soubor teoretických znalostí a praktických dovedností, nutných jak k vytvoření kritického, poučeného a bdělého vztahu k médiím, tak ke schopnosti účinné a etické osobní a institucionální prezentace v médiích. Cílem kurzu je nabídnout posluchačům základní výklad.
Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.