Charles Explorer logo
🇬🇧

Media and Gender

Class at Faculty of Social Sciences |
JJB336

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Cílem kurzu Média a gender je seznámit studující s genderovou tradicí studia médií a se způsoby, jak tuto kategorii zahrnout do analýz mediální produkce, obsahů i publik. Po úvodní definici pojmů a shrnutí klíčových přístupů ke studiu genderu a médií si studující vyzkouší genderovou analýzu konkrétního jevu týkajícího se mediální komunikace v ČR a následně zpracují vlastní analýzu (nebo realizují výzkum včetně analýzy dat) vybraného jevu z genderového hlediska, případně napíší odborný text založený na detailní rešerši min. 5 odborných textů ke konkrétnímu tématu ve vztahu k oblasti genderu a médií.   1. setkání: Úvod do gender studies a feminismů. Ženy v mediálních studiích - specifika přístupu.

I. Definice a historie feministického přístupu, jeho členění a východiska.

II. Gender a biologické pohlaví.

III. Men´s Studies a Queer Theory

IV. Ženy v mediálních studiích - přístupy, oblasti zkoumání, metodologie

V. Krátké genderové cvičení - praktická aplikace genderového přístupu na jev v oblasti mediální komunikace

Povinná literatura:

RENZETTI, Claire M., CURRAN, Daniel J. Ženy, muži a společnost. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2003.

STOREY, J. Cultural Theory and Popular Culture: an introduction (kapitola Gender and Sexuality). Harlow, England; New York: Pearson Longman, 2009.

Doporučená literatura:

BOURDIEU, P.Nadvláda mužů.Praha: Nakladatelství Karolinum, 2000.

OATES-INDRUCHOVÁ, L. (ed.). Dívčí válka s ideologií (Klasické texty angloamerického feministického myšlení). Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 1998.   2. setkání: Reprezentace žen a mužů v mediálních obsazích.Gender a mediální produkce.

I. Reprezentace žen a mužů v mediálních obsazích - zpravodajství, reklama, popkultura

II. Ženy pracující v médiích - vliv jejich zastoupení na podobu mediálních obsahů - dvě různé tradice

III. Prezentace výzkumných projektů studujících (příprava k závěrečnému odbornému článku)

Povinná literatura:

BRUIN, Marjan de, ROSS, K. (eds.). Gender and Newsroom Cultures. Identities at Work. Cresskill, New Jersey: Hampton Press, Inc, 2004.

CRAFT, S., WANTA, W. Women in the Newsroom: Influences of Female Editors and Reporters on the News Agenda. Journalism & Mass Communication Quarterly. 2004, Vol. 81, No. 1, s. 124-138.

GALLAGHER, M. (ed.). Who Makes the News? Global Media Monitoring Project 2005. World Association for Christian Communication (WACC). London: 2005.

Dostupné z: http://www.whomakesthenews.org/who_makes_the_news/report_2005.

LAVIE, A. LEHMAN-WILZIG, S. Whose News? Does Gender Determine the Editorial Product? European Journal of Communication. 2003,18, 5-29.

MACHARIA, S., O´CONNOR, D., NDANGAM, L. Who Makes the News? Global Media Monitoring Project 2010. WACC: London, Toronto: 2010.

Dostupné z: http://www.whomakesthenews.org

McLAUGHLIN, L. Feminism, the public sphere, media and democracy. Media Culture Society. 15, 599-620. Sage Publications: 1993.

ZOONEN, L. van. Rethinking Women and the News. European Journal of Communication; SAGE: London, Newbury Park, Beverly Hills and New Delhi:1988. Vol. 3; 35-53.

Who Makes the News? Global Media Monitoring Project 2010 Czech Republic. National Report. ProEquality, 2010 (Dostupné z: http://www.proequality.cz/res/data/007/000910.pdf)   3. setkání: Feminismus: rozpor mezi politickým hnutím a vědeckým poznáním?

I. Vliv postmoderního myšlení na feministický politický projekt.

II. Angažovanost vs. vědecké poznání?

III. Prezentace výzkumných projektů studujících (příprava k závěrečnému odbornému článku)

Povinná literatura:

Fenton, N. The problematics of postmodernism for feminist media studies. Media, Culture & Society; 2000, 22; 723-741.      

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem kurzu Média a gender je seznámit studující s genderovou tradicí studia médií a se způsoby, jak tuto kategorii zahrnout do analýz mediální produkce, obsahů i publik. Po úvodní definici pojmů a shrnutí klíčových přístupů ke studiu genderu a médií si studující vyzkouší genderovou analýzu konkrétního jevu týkajícího se mediální komunikace v ČR a následně zpracují vlastní analýzu (nebo realizují výzkum včetně analýzy dat) vybraného jevu z genderového hlediska.