Charles Explorer logo
🇬🇧

New Media and Society

Class at Faculty of Social Sciences |
JJB341

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Nová media a společnost

KOMBINOVANÉ STUDIUM ZS 2016  

Kurz probíhá formou přednášky provázené diskusemi. Od studentů se vyžaduje účast, živá a inteligentní aktivita a schopnost číst texty z mediální teorie v angličtině. K úspěšnému ukončení předmětu je třeba 1. být připravený/a na diskusi četbou zadané literatury a interakcí se zadanými médii; 2. vložit dva příspěvky (cca 3-5 NS) na blog předmětu; 3. složit test z povinné literatury. Na první setkání není nutné zadanou literaturu načíst, ale je třeba ji mít nastudovanou k testu. Na další setkání je již vždy třeba přečíst zadané texty.  

Výsledky testů budou vyvěšeny.   25. 11.

Přednáška: Média a společnost obecně, vize nových médií, situovanost

Četba:

Jakub Macek: Poznámky ke studiím nových médií (str. 95-158)

Nancy Baym: Personal Connections in the Digital Age (SIS, str. 22-50)

Raymond Williams: Television (SIS, str. 1-7)

Jonathan Zittrain: The Future of the Internet and How to Stop It (str. 19-35), http://futureoftheinternet.org/download

Prezentace: http://prezi.com/ujbg9y-5h_uc/nmprague-1-technology-and-society/   25. 11. (pokračování)

Kolektivní inteligence, produsage, transmediální vyprávění a jejich kritika

Četba:

Pierre Lévy: Collective Intelligence (úryvek v SISu)

Cory Doctorow: Metacrap http://www.well.com/~doctorow/metacrap.htm

Axel Bruns: Produsage (úryvek v SISu)

Henry Jenkins: Transmedia 101 & 202 http://henryjenkins.org/2007/03/transmedia_storytelling_101.html http://henryjenkins.org/2011/08/defining_transmedia_further_re.html   16. 12.

Přednáška: Kultura sdílení a copyright, "memy", nová média a demokracie, sociální sítě

Četba:

Henry Jenkins: If It Doesn’t Spread, It’s Dead (části 1, 6, 7) http://henryjenkins.org/2009/02/if_it_doesnt_spread_its_dead_p.html

Cory Doctorow: Lockdown (článek) nebo přednáška The Coming War on General Computation, http://boingboing.net/2012/01/10/lockdown.html http://www.youtube.com/watch?v=HUEvRyemKSg

Nancy Baym: Personal Connections in the Digital Age (SIS, str. 72-97)

Danah Boyd: Facebook privacy trainwreck (v SISu)  

ODKAZY NA PREZENTACE: http://prezi.com/ujbg9y-5h_uc/?utm_campaign=share&utm_medium=copyhttp://prezi.com/wctly5ngsgvk/?utm_campaign=share&utm_medium=copyhttp://prezi.com/fjdzimps55ms/?utm_campaign=share&utm_medium=copyhttp://prezi.com/ynmznwkrfg0s/?utm_campaign=share&utm_medium=copyhttp://prezi.com/kvg7qgvrz97c/?utm_campaign=share&utm_medium=copyhttp://prezi.com/t4ysyxfpq_iu/?utm_campaign=share&utm_medium=copyhttp://prezi.com/sdgh9m7gukao/?utm_campaign=share&utm_medium=copy  

ÚKOLY:

Oba úkoly budou publikovány na blog předmětu (Centrální mozek lidstva) 1.       Publicistický článek o fenoménu v oblasti nových médií, který je propojen s tématy "PRODUSAGE", KOLEKTIVNÍ INTELIGENCE nebo TRANSMEDIÁLNÍ VYPRÁVĚNÍ (3-4 NS) - termín 2. 12. 23:59

Detaily:

Žurnalistický clánek dlouhý 3-4 NS, který pojme vámi zvolené téma z hlediska jednoho z výše uvedených konceptů, o nichž si přečtete v literatuře a které také představíme na setkání 1. 11. S výběrem tématu si nelámejte hlavu, tyto fenomény se na Internetu projevují na každém rohu, a navíc jsou jejich definice poměrně volné, takže si je můžete "přizpůsobit". Muže se jednat o témata z populární i "vysoké" kultury nebo z politického, komerčního, veřejného či zájmového diskurzu. Buďte pokud možno originální a neopakujte, co již bylo napsáno. Nicméně se existujícími příspěvky můžete inspirovat (ovšem těmi, které odpovídají zadání tohoto úkolu, na blogu jsou i úkoly jiného typu - zjistíte to snadno). Nadpis zvolte vtipný a jasný. Využijte toho, že příspěvek na blog je hypertext. Použijte obrázky a odkazy. 2.       Populárně naučný článek čerpající z existujících studií (resp. studie) o nových médiích (primárně zahraničních studií) na blog 3-4 NS - termín 11. 12. 23:59  

Podrobnější zadání:

Publicistický článek přibližující výsledky výzkumu nových médií nebo teoretické přístupy k nim. Publikujete jej na blog předmětu. Vaším cílem je přístupně a přitom nezkresleně podat zprávu o vědeckém článku, který si přečtete. Váš text musí obsahovat:

-          Představení autorů

-          Jasné vymezení tématu

-          Subdisciplina nebo výzkumná tradice, ke kterým se autoři řadí

-          Charakteristika textu (zpráva z výzkumu, teoretická diskuse, shrnutí literatury, polemika, …)

-          V případě výzkumů - použité metody

-          Výsledky

-          Diskuse; je-li to relevantní, tak srovnání

-          Zhodnocení relevance pro aktuální kontext v ČR

Vždy je nutné, abyste informace o svém článku zadali do sdíleného dokumentu: https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AiCeAzNMWz6MdFRCUVBVU05BVFFtT0VpNTBFQllRRnc#gid=0

Neopakujte již použité články (nebojte, vyjde na všechny).  

Zdrojové články můžete čerpat z následujících zdrojů:

(Musí se týkat nových médií a pokud možno jednoho z témat, jichž se dotýká zadaná literatura. Ne všechny časopisy v seznamu se zabývají čistě novými médii. Musí se jednat o "statě" ("articles"), nikoli recenze knižních publikací. Pokud máte pochybnosti, konzultujte výběr s vyučujícím.)  

V databázi SAGE:

New Media & Society

Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies

Television & New Media

Media, Culture & Society

Taylor & Francis Online: Information, Communication & Society

Wiley online: Journal of Computer-Mediated Communication

(Výše uvedené databáze jsou dostupné na fakultních počítačích a přes stránky knihovny)

Elsevier:

Computers in Human Behavior

Open access žurnály:

Participations, http://www.participations.org/

Journal of Transformative Works & Cultures, http://journal.transformativeworks.org/index.php/twc

First Monday, http://firstmonday.org/index

International Journal of Communication, http://ijoc.org/index.php

Social media + Society

Cyberpsychology, http://www.cyberpsychology.eu/index.php  

Editované publikace v knihovně (mezi nejnovějšími knihami najdete kolekce kapitol na témata z nových médií, např. publikaci Ethics of Emerging Media, Residual Media)  

Annotation

This course will provide instruments for understanding the position, role and structure of the new media in culture and society. Firstly it deal with the concept of newness and with the development and appropriation of media technologies, then it will focus on general and specific media theories, the changing role of the public and the effect of information technologies on the society.

Questions we will ask are for example: What is really new on the new media? Who determines which way of communication will survive, which will be modified and which will be shifted aside? To what amount does communication technology which we use influence the content?

Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.