Předmět je organizován formou společného úvodního setkání a následných individuálních konzultací.
Společné úvodní setkání v LS 2021/2022: podle dohody, Google Meet meet.google.com/heb-wmye-kcx
Individuální konzultace : rozprava nad odevzdaným esejem ve vztahu k tématu doktorské práci a odborné literatuře, studenti se zapisují k vypsaným termínům rozprav ve zkouškovém obdob í v SISu
Zadání eseje:
Jméno Příjmení:
Téma: Metodologie výzkumů v oblasti xxxxxxx 1) Definujte pojem „metodologie výzkumu“ s důrazem na propojenost mezi metodologií jako filozofií (paradigmatické stanovisko) a metodologií jako technikou (praktický postup při výzkumu).
Hendl, J. (2008) Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. Kapitoly 1 a 4.
Hammersley, Martyn (2011) Methodology, who needs it? London: Sage.
Kuhn, T (1997) Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH.
Ochrana, František (2009) Metodologie vědy. Úvod do problému. Praha: Karolinum.
Creswell, John. W. (2007) Qualitative Inquiry and Research Design. London: Sage. Kapitola 1,2,4. 2) Proveďte metodologickou reflexi předloženého výzkumu.
Zaměřte se na provázanost paradigmatické pozice a výzkumných otázek. Jsou výzkumné otázky cestou k řešení výzkumného problému? Proč tomu tak je/není? Je zvolená metoda cestou ke zodpovězení otázek? Proč tomu tak je/není? 3) Proveďte metodologickou reflexi vlastního plánovaného výzkumu.
Objasněte, jaké je vaše paradigmatické stanovisko (jaké zahrnuje ontologické a epistemologické předpoklady), jaký je výzkumný problém a jaká je metoda výzkumu a vysvětlete vazbu mezi těmito prvky.
Vysvětlete, zda a jak metodologická reflexe doporučeného textu pozměnila plán metodologie vašeho doktorského projektu.
Cílem kurzu je objasnit, jaké postavení má metodologie v procesu vědeckého poznání. Individuální konzultace na základě studia odborné literatury jsou zaměřené na to, aby dovedli definovat význam a přínos metodologie jak obecně, tak na příkladu jejich vlastního doktorského projektu.