1) Publikačně relevantní instituce akademického provozu: odborné časopisy a jejich typy, nakladatelství/vydavatelství, oborové asociace, kongresy a konference, fenomén open access, přehled obvyklých akademických žánrů: monografie, editovaný svazek, kapitola v knize, časopisecká odborná stať (empirická a teoretická), nerecenzované akademické žánry: abstrakty, zpráva z konference, knižní recenze
Literatura:
Rocco, T.S; Hatcher, T. at al. (2011). The Handbook of Scholarly Writing and Publishing. San Francisco: Jossy Bass.
Gamage, D., Zajda, J. (2007). Secrets of Scholarly Publishing in International Journals. Albert Park: James Nicholas Publisher.
Duszak, A. ed. (1997). Culture and Styles of Academic Discourse. Berlin: Walter de Gruyter.
Mulvaney, M.K.A., Jolliffe, D.A. (2005) Academic Writing: Genres, Samples, and Resources. Harlow: Pearson Longman.
Praktické cvičení: demonstrace vlastností časopisů podle typů (časopisy s IF, recenzované časopisy ve světově uznávaných databázích) 2) Evaluace publikovaných výsledků ve vědě: přehled modelů evaluace (egalitářský - neoliberální/výkonový - "slow science movement"), vhled do českého modelu vědní politiky (RVVaI, RIV, Metodika hodnocení, Seznam recenzovaných periodik), fenomén citací, kategorizace časopisů dle stupně excelence, impact factor jako indikátor prestiže/intenzity užití textu, H-index, databáze firem Reuters (SSCI) a Elsevier (Scopus) a European Science Foundation (ERIH), kategorizace knižních publikací dle stupně excelence
Literatura:
Haustein, S. (2012) Multidimensional Journal Evaluation: Analyzing Scientific Periodicals Beyond Impact Factor. Berlin, Boston: Walter de Gruyter.
Tvůrčí úkol: tvorba abstraktu př íspěvku na konferenci. Studenti se rozdělí do skupin podle oborů. Každý člen skupiny vytvoří vlastní abstrakt na zvolenou konferenci, abstrakty si v rámci skupiny vzájemně vymění, po evaluaci ve skupině a případném zapracování úprav odešlou k hodnocení vyučující. 3) Zásady prezentace výsledků výzkumu: pětiminutové vystoupení každého frekventanta (simulace účasti na konferenci) - nahrávání + následný rozbor
Cílem předmětu Metodika psaní a prezentování odborných textů je seznámit studenty doktorského studia s různými typy/žánry odborných textů, zásadami jejich tvorby a odbornými publikačními platformami, v nichž jsou uplatňovány. Předmět směřuje k rozšíření akademické gramotnosti doktorských studentů a položení základů porozumění akademickému a publikačnímu provozu.
Začátek kontaktní výuky budem během několika následujících dní upřesněn, tato výuka bude probíhat 3x za semestr. POZOR na časy výuky, které jsou jinak než v rozvrhu (místnost 12 v Hollaru zůstává, stejně jako pátek, kolegové a kolegyně z jiných institutů vítáni a vítány, předmět je určen všem doktorandům ze všech institutů): 1. seminář se uskuteční 16. 10. 10:00 - 12:20 2. seminář se uskuteční 6. 11. 8:30 - 9:50 3. seminář se uskuteční 4. 12. 8:30 - 9:50