Charles Explorer logo
🇨🇿

Teorie masové a mediální komunikace

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JJM012

Sylabus

01. Médiocentrický a sociocentrický poheld na média, podrobný rozbor období terciálních a kvadrátních (síťových) médií02.

Interdisciplinární kořeny mediální komunikace: hlavní obory přispívající ke studiu mediální komunikace a jejich klíčové koncepty03. Speciální význam sociologických a sociálně psychologických poznatků pro médiologii04.

Mediální komunikace: její jednotlivé složky a parametry procesuální a interaktivní výklad 05.-06. Přístupy ke studiu médií: jednotlivé školy a tradice a jejich přínos pro studium mediální komunikace: frankfurtská škola, Habermas a kritika masové komunikacebirminghamská škola, Stuart Hall a entografický obrat: Fiske a kulturální studiatorontská škola, Innis, McLuhan a technologický determinismus GMUGBagdikian, Murdoch, Golding a kritická politická ekonomie, Chomsky, Hermann, McChesney a mýtus liberálních médiíArendtová, Postman, Eco a kulturní úpadekGramsci, Aldheide a kulturní vzorce kontroly07.

Mediální komunikace a média08. Normativní modely chování médií (media performance)09.

Podavatel v mediální komunikaciprofesionalizace komunikace - rétorika - učitelství ? od žurnalisty k baviči: role novináře ve veřejné komunikaciprofesionalizace v současných médiích - organizace a dělba práce v médiích - redakce - vztahy vertikální (vydavatel - šéfredaktor ? redaktor, dramaturg ? scénárista - režisér) a horizontální (regionální redakce - dopisovatelé) profese novináře - podmínky a zákonitosti práce v médiích - gatekeeping - zpravodajské hodnoty? - regulace, autoregulace a cenzura - vzdělání novinářů (on-the-job? - univerzitní vzdělávání - profesní školy - průběžné vzdělávání) autorství v mediální komunikaci10. Sdělení (komunikát) v mediální komunikaci Ifunkce různých mediovaných obsahů (zábava, informace, přesvědčování, osvěta) a tomu odpovídající formáty v jednotlivých typech médií (zpravodajství, křížovky, zábavní pořady, reklamní sdělení, PR článek apod.) text a jeho struktura tradované i nově vznikající vztahy jednotlivých částí textu (šíře komplexního komunikátu), textový vzorecintertextualita potenciální i explicitně signalizované vztahy mezi texty v mediálním diskursu, hypertext11.

Sdělení (kontext) v mediální komunikaci IIžánry a textové vzorce mediální struktury - informace v živé mysli, přirozená artikulace mediální krajiny, kooperace v mediálním diskursu, tentýž text v mediální komunikaci 10. Sdělení ? subtext ? v mediální komunikaci12.

Metody analýzy mediálního diskursu a prognózováníkvantitativní a kvalitativní metody (dotazníkové šetření, vzorek, peoplemetry, obsahová analýza, sémiotická analýza), procesuální modelování a procesuální prognózování13. Příjemce v mediální komunikaci a účinky mediální komunikacepublikum (audience), specifické skupiny příjemců (cílové skupiny), vztah publika, média a reklamy, tvorba publika ? aktivní publikum ? preferované čtení typologie účinků

Anotace

PŘEDMĚT SI S KÓDEM JJM012 ZAPISUJÍ POUZE STUDENTI, KTEŘI JEJ MAJÍ POD TÍMTO KÓDEM JAKO POVINNÝ VE SVÉM STUDIJNÍM PLÁNU. OSTATNÍ STUDENTI SI ZAPISUJÍ PŘEDMÉT JJM201.

Předmět Teorie masové a mediální komunikace poskytuje posluchačům magisterského studia oborů Mediální studia širší teoretické zázemí k analytickému a kritickému pohledu na mediální komunikaci jako interaktivní proces určený sociálním, historickým a kulturním kontextem, jenž tyto procesy zároveň spoluurčuje. Mediální komunikace je v tomto kurzu chápána jako sociální proces diskurzivní povahy, který strukturuje výklad současného světa. Cílem kurzu je nabídnout posluchačům hlubší představu o možnostech analýzy a interpretace tohoto procesu a vývoj hlavních směrů myšlení o tomto procesu, jak se ustavily během 20. století a jsou rozvíjeny ve století 21.

Jméno vyučujícího: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D.

PhDr. Otakar Šoltys, CSc.