01. Médiocentrický a sociocentrický poheld na média, podrobný rozbor období terciálních a kvadrátních (síťov ých) médií02.
Interdisciplinární kořeny mediální komunikace: hlavní obory přispívající ke studiu mediální komunikace a jejich klíčové koncepty03. Speciální význam sociologických a sociálně psychologických poznatků pro médiologii04.
Mediální komunikace: její jednotlivé složky a parametry procesuální a interaktivní výklad 05.-06. Přístupy ke studiu médií: jednotlivé školy a tradice a jejich přínos pro studium mediální komunikace: frankfurtská škola, Habermas a kritika masové komunikacebirminghamská škola, Stuart Hall a entografický obrat: Fiske a kulturální studiatorontská škola, Innis, McLuhan a technologický determinismus GMUGBagdikian, Murdoch, Golding a kritická politická ekonomie, Chomsky, Hermann, McChesney a mýtus liberálních médiíArendtová, Postman, Eco a kulturní úpadekGramsci, Aldheide a kulturní vzorce kontroly07.
Mediální komunikace a média08. Normativní modely chování médií (media performance)09.
Podavatel v mediální komunikaciprofesionalizace komunikace - rétorika - učitelství ? od žurnalisty k baviči: role novináře ve veřejné komunikaciprofesionalizace v současných médiích - organizace a dělba práce v médiích - redakce - vztahy vertikální (vydavatel - šéfredaktor ? redaktor, dramaturg ? scénárista - režisér) a horizontální (regionální redakce - dopisovatelé) profese novináře - podmínky a zákonitosti práce v médiích - gatekeeping - zpravodajské hodnoty? - regulace, autoregulace a cenzura - vzdělání novinářů (on-the-job? - univerzitní vzdělávání - profesní školy - průběžné vzdělávání) autorství v mediální komunikaci10. Sdělení (komunikát) v mediální komunikaci Ifunkce různých mediovaných obsahů (zábava, informace, přesvědčování, osvěta) a tomu odpovídající formáty v jednotlivých typech médií (zpravodajství, křížovky, zábavní pořady, reklamní sdělení, PR článek apod.) text a jeho struktura tradované i nově vznikající vztahy jednotlivých částí textu (šíře komplexního komunikátu), textový vzorecintertextualita potenciální i explicitně signalizované vztahy mezi texty v mediálním diskursu, hypertext11.
Sdělení (kontext) v mediální komunikaci IIžánry a textové vzorce mediální struktury - informace v živé mysli, přirozená artikulace mediální krajiny, kooperace v mediálním diskursu, tentýž text v mediální komunikaci 10. Sdělení ? subtext ? v mediální komunikaci12.
Metody analýzy mediálního diskursu a prognózováníkvantitativní a kvalitativní metody (dotazníkové šetření, vzorek, peoplemetry, obsahová analýza, sémiotická analýza), procesuální modelování a procesuální prognózování13. Příjemce v mediální komunikaci a účinky mediální komunikacepublikum (audience), specifické skupiny příjemců (cílové skupiny), vztah publika, média a reklamy, tvorba publika ? aktivní publikum ? preferované čtení typologie účinků
This subject offers the students of post-bachelor study in Media Studies broader theoretical background for analytical and critical view on media communication as an interactive process, formed by social, historical and cultural context, and forming these processes itself as well. Media communication is understood in this course as a social process of discursive nature, which structures interpretations of today?s world.
The aim of this course is to offer the students a deeper understanding of the potential of analysis and interpretation of this process and development of the main streams of thinking about this process, as they appeared during the 20th century and continue their development in the 21st century.